Symbol DS to skrót od angielskiego określenia Double Speed, które oznacza podwojoną wartość częstotliwości próbkowania. Dzięki temu, pomimo faktu, iż format ADAT nie pozwala na transmisję sygnałów o częstotliwościach większych niż 48 kHz, istnieje możliwość transmisji sygnałów jednego kanału z większymi częstotliwościami próbkowania z wykorzystaniem dwóch kanałów ADAT. Metoda ta, która nosi nazwę Sample Split [podział częstotliwości próbkowania], jest kompatybilna z formatem S/MUX i można ją spotkać również w innych produktach firmy RME, jak Hammerfall i Hammerfall Light. Kombinacja systemu Hammerfall z konwerterm ADI-8DS pozwala tworzyć nagrania klasy Hi-End kompatybilne z formatem DVD [maks. 8 kanałów przy częstotliwości próbkowania równej 96 kHz] przy zachowaniu rozsądnej ceny całego systemu.
RME ADI-8DSADI-8DS to referencyjny, 8-kanałowy przetwornik AD/DA zamknięty w obudowie przeznaczonej do montażu w statywie lub skrzyni rack 19 cali. Urządzenie dysponuje wieloma przydatnymi funkcjami, jak Intelligent Clock Control [ICC], SyncCheck, SyncAlign, konwerter TDIF/ADAT czy Bit Splitter. Układy konwersji analogowo-cyfrowej i cyfrowo-analogowej mogą pracować niezależnie lub współpracować ze sobą. Pozwalają one na pracę z 24-bitową rozdzielczością i 128-krotnym nadpróbkowaniem oferując dynamikę na poziomie 117 dBA. Z identyczną, 24-bitową rozdzielczością pracują również wszystkie wejścia i wyjścia cyfrowe. ADI-8DS powinien zatem zadowolić wszystkich, którzy szukają uniwersalnego, w pełni profesjonalnego wielokanałowego konwertera sygnałów audio.
Porównując poniższą listę z cechami innych konwerterów wielokanałowych łatwo przekonać się, że ADI-8DS oferuje najlepszy stosunek możliwości do ceny:
- 8-kanałowy, całkowicie symetryczny przetwornik AD, ścieżka sygnałowa ze sprzężeniem stałoprądowym, stosunek sygnału do szumu 117 dBA
- 8-kanałowy przetwornik DA, wyjścia symetryczne, stosunek sygnału do szumu 112 dBA
- wejścia optyczne ADAT, 24-bitowe, bazujące na pętli fazowej PLL zapewniającej dokładność do pojedynczej próbki
- wyjścia optyczne ADAT, 24-bitowe, kompatybilne z wszystkimi wejściami ADAT
- interfejs TDIF-1, 24-bitowy, pętla PLL zapewniająca minimalny jitter, wsparcie dla emfazy, zgodność z DA-88
- funkcja Bit Split/Combine: technika zgodna z Yamaha 02R pozwalająca na rejestrację sygnałów 24-bitowych na maszynach 16-bitowych
- tryb Copy: unikalny, 24-bitowy konwerter ADAT/TDIF i TDIF/ADAT
- funkcja Bit Split/Combine, tryby Copy, ADAT i TDIF pracujące we wszystkich możliwych kombinacjach
- możliwość pracy w charakterze cyfrowego patchbaya pozwalającego na kopiowanie, powielanie i dystrybuowanie sygnałów cyfrowych trafiających do wejść
- funkcja ditheringu zapewniająca pełną zgodność z urządzeniami 16-bitowymi nawet przy częstotliwości próbkowania 96 kHz
- unikalna technologia SyncCheck sprawdzająca synchronizację zegara
- wirtualny bufor [Virtual Sample Buffer] pozwalający wykorzystywać wewnętrzny, niezwykle dokładny zegar do konwersji DA
- automatyczny zapis wszystkich ustawień.
Interfejs użytkownikaDzięki prostemu i łatwemu do opanowania interfejsowi użytkownika, dostęp do wszystkich funkcji ADI-8DS nie powinien sprawić najmniejszych problemów. Przyjrzyjmy się zatem bliżej panelowi czołowemu urządzenia, począwszy od lewej strony. Na początku, w sekcji Input Level, znajdziemy przełącznik pozwalający wybrać poziom wejściowy spośród trzech dostępnych ustawień: Lo Gain, +4 dBu, -10 dBV. Dzięki niemu użytkownik ma możliwość wykorzystania całego zakresu dynamiki oferowanego przez ADI-8DS.
Każde wejście analogowe zostało wyposażone we własny wskaźnik obecności sygnału [Signal Present] i przesterowania [Clip] ułatwiający kontrolę sygnałów dostających się na wejścia urządzenia. Ulokowany obok przycisk Process pozwala aktywować funkcje: Bit Split [BS - rozbicie 24-bitowych sygnałów na dwa wyjścia], Double Speed [DS] i Dither [Dith.]. Funkcja Bit Split, która działa zarówno w trybie ADAT, jak i TDIF, pozwala dwóm 8-kanałowym rejestratorom 16-bitowym nagrywać 8 kanałów z 24-bitową rozdzielczością.
Inteligentna kontrola zegara [ICC] to unikalna funkcja, której na próżno szukać w urządzeniach innych firm. Po pierwsze pozwala ona wybrać zegar dla przetwornika AD spośród zegarów: wewnętrznego [Internal], Word Clock [External] lub sygnału taktującego pobieranego z wejść ADAT lub TDIF [Input]. Zegar wewnętrzny daje dostęp do częstotliwości próbkowania równych 44,1 lub 48 kHz oraz - w przypadku aktywacji funkcji DS - 88,2 lub 96 kHz. Identyczne ustawienia są dostępne dla przetwornika DA. Aktualny stan sprzężenia i synchronizacji zegara jest sygnalizowany za pośrednictwem migających lub świecących stale wskaźników LED. Kolejny przycisk - Digital Input - pozwala wybrać wejście cyfrowe oraz źródło sygnału zegarowego w przypadku ustawienia go w tryb Input.
Blok Digital Input wchodzi w skład sekcji przetwornika DA. Obok ulokowano blok Combine pozwalający aktywować funkcję rekombinacji sygnałów podzielonych na sygnały 24-bitowe oraz tryb Double Speed. Przycisk Copy Mode łączy wejście cyfrowe z wyjściami cyfrowymi ADAT i TDIF, dzięki czemu do obu wyjść wysyłane są identyczne sygnały, przez co ADI-8DS nie tylko zamienia się w konwerter ADAT/TDIF, ale również pozwala kopiować sygnały występujące w takich samych formatach pomiędzy urządzeniami i wysyłać je dalej. Przykładowo, sygnał w formacie ADAT może być wysyłany jednocześnie do dwóch wyjść ADAT i dwóch wyjść TDIF. W trybie Copy dostępne są również funkcje Bit Split i Combine, przez co możliwa jest rekombinacja podzielonych sygnałów podczas kopiowania, dzielenie sygnałów niepodzielonych lub rekombinacja sygnałów w jednym formacie i dzielenie ich po zamianie na inny format. Dzięki tym możliwościom ADI-8DS zamienia się w niezwykle użyteczny konwerter TDIF/ADAT.
Każde wyjście analogowe jest wyposażone we własny wskaźnik obecności sygnału pracujący na wzór wskaźników analogowych [diody świecą jaśniej przy większych poziomach]. Przycisk ulokowany w sekcji Output Level pozwala wybierać poziom wyjściowy spośród ustawień: Hi Gain, +4 dBu lub -10 dBV.
Na płycie tylnej ulokowano sporą liczbę najróżniejszych złączy zapewniających ogromną elastyczność i kompatybilność. Wystarczy zatem wykonać odpowiednie połączenia i już można cieszyć się znakomitą jakością dźwięku, której do tej pory nie doświadczałeś podczas nagrań wielośladowych.