Opis produktu
Kolejny etap ewolucji Prophet
Prophet XL firmy Sequential to 76-klawiszowa wersja cieszącego się uznaniem Prophet X, który stanowi przepotężne połączenie samplera z syntezatorem, i jak dotąd jest najbardziej nowatorskim krokiem ewolucyjnym serii Prophet. Sercem instrumentu jest bi-timbralowy, 8-głosowy stereofoniczny, 16-głosowy monofoniczny, 32-głosowy syntezator parafoniczny. Ma on nowo opracowany silnik dźwiękowy, zdolny obsługiwać jednocześnie dwa instrumenty pracujące w oparciu o próbki 16-bit, 48 kHz oraz dwa cyfrowe oscylatory wysokiej rozdzielczości – wszystkie przetwarzane przez filtry analogowe. Za sprawą wyposażenia, na które składa się 150 GB sampli pochodzących od 8Dio – uznanego twórcy brzmień – oraz całej tej potężnej aparatury służącej do syntezy dźwięku, Prophet X i Prophet XL potrafią, jak się można domyślać, przemawiać własnym unikalnym muzycznym głosem.
Silnik do sampli
W kwestii próbek, pracując w trybie 8- i 16-głosowym Prophet XL daje do dyspozycji dwa niezależne, stereofoniczne, cyfrowo samplowane instrumenty po jednym na każdy głos (w trybie Stack lub Split są to 4 głosy). 150 GB próbek stanowiących wyposażenie wewnętrzne, pochodzi od firmy 8Dio, która znana jest ze stosowania pionierskiej metody „głębokiego próbkowania” (deep sampling). Można tu znaleźć kolekcję różnorodnych instrumentów akustycznych i elektronicznych, a także mnóstwo ostrych efektów ambientowych i filmowych. W Prophet XL próbki można kształtować manipulując pętlą, rozciągając, jak i stosując funkcje modulacji służące do rzeźbienia dźwięku. Każdy instrument samplowany posiada własną możliwość regulacji brzmienia za pomocą filtrów górnoprzepustowego lub dolnoprzepustowego. 50 GB dodatkowej pamięci wewnętrznej przeznaczone jest na import próbek użytkownika i bibliotek próbek innych firm.
Silnik do syntezy
Jeśli chodzi o syntezator, Prophet XL zapewnia moc klasycznego Propheta, z dwoma cyfrowymi oscylatorami o wysokiej rozdzielczości, które mogą generować zarówno klasyczne kształty fal, jak i super-piłę (supersaw), co owocuje większymi możliwościami brzmieniowymi. Za pomocą gałki Shape Mod można ręcznie ustawić żądaną szerokość wybranej fali – którejś spośród klasycznych fal – sinusoidalnej, piłokształtnej czy impulsowej, można też użyć LFO lub innego źródła modulacji obsługującego zmiany barwy dźwięku. Aby kształtować surowe dźwięki, mamy do dyspozycji wszystkie klasyczne narzędzia syntezy, jakich można by tu oczekiwać, w tym 4 oscylatory niskiej częstotliwości (LFO) z możliwością synchronizacji, z odwróceniem fazy i przesunięciem fazy, 4 pięciostopniowe generatory obwiedni z możliwością zapętlenia oraz 16-gniazdową matrycę modulacji z dziesiątkami źródeł modulacji i destynacji.
Filtry stereo dla głębi i mocnego uderzenia
Sercem potężnego brzmienia Prophet XL są nowe, rezonansowe filtry dolnoprzepustowe o nachyleniu charakterystyki 24 dB na oktawę, których konstrukcja bazuje na klasycznych wzorcach. W trybie 8-głosowym zastosowane zostały oddzielne filtry w lewym i w prawym kanale po to, by osiągnąć naprawdę stereofoniczne tory sygnałów. Dodają one wyjątkowej prezencji i pełni zarówno próbkom, jak i oscylatorom. Aby uzyskać dodatkową polifonię, można przełączyć Prophet XL z 8-głosowego trybu stereo na 16-głosowy tryb mono/stereo, przydatny podczas pracy w trybach podziału na strefy (Split) lub nakładania warstw (Stack), lub przełączyć na 32-głosowy tryb parafoniczny, gdy korzystamy z jednego instrumentu próbkowanego i oscylatora.
Polifoniczne Sekwencjonowanie Krokowe
Polifoniczny sekwencer krokowy udostępnia do 64 kroków i pozwala wprowadzić do 6 nut na krok. Pracując w trybie podziału na strefy (Split) lub nakładania warstw (Stack), pozwala on tworzyć osobne sekwencje dla każdej warstwy, dzięki czemu staje się potężnym narzędziem w kompozycji lub wykonaniach. Sekwencje mogą mieć wiązania (ties) i pauzy (rests) oraz mogą być synchronizowane z zewnętrznym zegarem MIDI. Arpeggiator zapewnia możliwość powtarzania nut, re-latching i może być również synchronizowany z zewnętrznym zegarem MIDI.
Dwa efekty na warstwę
Podwójny silnik do efektów daje możliwość tworzenia wielokrotnych pogłosów, 2 delay’e (standardowy i BBD), chorus, phase shifter, flanger, kółko modulacji, klasyczny efekt wirującego głośnika (rotating speaker), filtr górnoprzepustowy i przesterowanie. Podczas pracy w trybach Stack lub Split, można zastosować do każdej warstwy inny efekt. Parametry efektów można modulować za pomocą matrycy modulacji.
W trasę i do studia
Z tak niezwykłą siłą dźwiękowego ognia i osobowością, z 76-klawiszową, półważoną, najwyższej jakości klawiaturą wyposażoną w kontrolę siły nacisku i kanał aftertouch, ze zintegrowanym zasilaczem, z obsługą MIDI USB oraz trzema wyrazistymi wyświetlaczami OLED, Prophet XL sprawdzi się świetnie zarówno w studiu jak i podczas trasy koncertowej.
SPECYFIKACJA:
Odtwarzanie sampli
- 2 multisamplowe instrumenty stereo na każdy głos, możliwość edytowania początku i końca sampli, rozmiaru i środka pętli, funkcje włączania/wyłączania pętli, funkcja odwracania sampli, rozciągania, redukcja przepływności (bit rate) i redukcja częstotliwości próbkowania (sample rate),
- Tryby pętli: do przodu i do przodu/do tyłu,
- 150 GB fabrycznie zainstalowanych samplowanych instrumentów w 16-bitowej rozdzielczości i częstotliwości próbkowania 48 kHz stworzonych przez 8Dio,
- 50 GB dodatkowej przestrzeni dyskowej na próbki importowane przez użytkownika lub biblioteki dźwiękowe innych firm,
- Filtr górnoprzepustowy i dolnoprzepustowy w każdym instrumencie,
- Delay Instrumentu 1 i instrumentu 2 jako destynacje modulacji.
Oscylatory
- 2 oscylatory cyfrowe na każdy głos, do wyboru kształty fali: sinusoidalny, piłokształtny, impulsowy i superpiła. Kształt każdej z fal można zmieniać,
- Glide (portamento): prędkości efektu oddzielnie ustawiane dla każdego oscylatora; sample mogą zostać poddane efektowi glide w trybie rozciągania (Sample Stretch),
- Twarda synchronizacja,
- 2 analogowe 4-biegunowe rezonansowe filtry dolnoprzepustowe na każdy głos,
- 2 analogowe 4-biegunowe rezonansowe filtry dolnoprzepustowe na każdy głos w trybie 8-głosowym, 1 filtr dolnoprzepustowy na każdy głos w trybie 16-głosowym, filtr parafoniczny działający w trybie 32-głosowym,
- Cyfrowy filtr górnoprzepustowy w sekcji z efektami
Obwiednie
- 4 generatory obwiedni: filtr, VCA i dwa przypisywalne, pięciostopniowe (ADSR plus delay), z możliwością zapętlenia
Sekwencer
- Polifoniczny sekwencer krokowy z maksymalnie 64 krokami (6 nut na krok) oraz wiązaniami (ties) i pauzami (rests),
- Wyjście nutowe MIDI,
- Sekwencje mogą być kopiowane między warstwą A i warstwą B.
Obwiednia wzmocnienia
- Czterostopniowy generator obwiedni (ADSR),
- Ustawianie prędkości modulacji obwiedni
Oscylatory niskiej częstotliwości (LFO)
- 4 oscylatory LFO, każdy z synchronizacją klawiszy, z przesunięciem i odwróceniem fazy,
- Pięć kształtów fal: trójkątny, piłokształtny, odwrócony piłokształtny, kwadratowy i S&H (sample & hold)
Modulacja
- 16-slotowa matryca modulacji,
- 28 źródeł,
- 92 destynacje,
- 11 dodatkowych dedykowanych źródeł: gałka modulacji, ciśnienie, prędkość, kontroler oddechu, przełącznik nożny, LFO 1, LFO 2, LFO 3, LFO 4, Env 3, Env 4
Arpeggiator
- W pełni funkcjonalny arpeggiator wyposażony w tryby: up, down, up+down, random (losowo), assign (przypisz),
- Możliwość wyboru wartości nuty: nuta szesnastkowa, ósemkowa triola, ósemka, ósemka z kropką, ćwierćnuta,
- Zakres jednej, dwóch lub trzech oktaw,
- Arpeggiacja z funkcją Re-latching,
- Powtarzanie nuty,
- Synchronizacja tempa,
- Wyjście nutowe MIDI
Ustawienia alternatywne
- 64 zaprogramowane alternatywne stroje,
- Możliwość importowania dodatkowych alternatywnych strojów za pośrednictwem programu SysEx
Efekty cyfrowe
- 2 efekty cyfrowe na każdej warstwie,
- Stereo delay, delay BBD, chorus, flanger, phaser, kółko modulacji, klasyczny efekt wirującego głośnika (rotating speaker), przesterowanie, filtr górnoprzepustowy, spring reverb, room reverb, hall reverb, super plate reverb
Zegar
- Zegar główny z możliwością nabijania tempa (tap tempo),
- Sterowanie i wyświetlacz tempa BPM,
- Synchronizacja zegara MIDI
Sterowanie
- Pełnowymiarowa, półważona, 76-klawiszowa klawiatura Fatar TP/8 z kontrolą siły nacisku i kanałem aftertouch (kanał mono),
- Podświetlane kółka pitch-bend i modulacji,
- Kółko pitch ze sprężyną, z możliwością wyboru skali dla każdego programu z osobna (od 1 do 12 półtonów w górę i w dół),
- Narzędzia do transpozycji w zakresie 8 oktaw,
- Przełącznik Hold zatrzymujący nuty,
- Glide – polifoniczny ślizg (portamento),
- Tryb Unison (monofoniczny) z możliwością konfigurowania liczby głosów
Zawartość pamięci
- 512 programów fabrycznych (4 banki po 128 programów) i 512 w pełni edytowalnych programów użytkownika z dwiema warstwami (dla dwóch oddzielnych dźwięków) w każdym programie
Wejście/wyjście
- Porty MIDI In, Out, przelotowy MIDI Thru,
- USB MIDI,
- Gniazdo importu próbek z pamięci USB,
- Główne wyjście audio stereo: 2 x gniazdo jack 1/4″ (TS, niesymetryczne),
- Wyjście B: wyjście audio stereo: 2 x jack 1/4″ (TS, niesymetryczne),
- Pedał/CV: gniazdo reagujące na pedały ekspresji lub sterowane napięciem w zakresie od 0 do 5V DC (posiada ochronę przed napięciem wyższym lub ujemnym),
- Głośność: gniazdo reagujące na pedały ekspresji lub sterowane napięciem w zakresie od 0 do 5V DC (posiada ochronę przed napięciem wyższym lub ujemnym),
- Wejście pedału Sustain: gniazdo obsługuje normalnie włączony lub normalnie wyłączony chwilowy przełącznik nożny,
- Sekwencer: gniazdo obsługuje normalnie włączony lub normalnie wyłączony chwilowy przełącznik nożny wyzwalający odtwarzanie sekwencera,
- Wyjście słuchawkowe: stereofoniczne gniazdo słuchawkowe jack 1/4″.
Zasilanie
- Gniazdo IEC AC do podłączenia zasilania z sieci,
- Urządzenie przystosowane jest do zasilania napięciem z sieci 240 V, 50 – 60 Hz,
- Maksymalny pobór mocy: 25 Watów
Dane fizyczne
- Wymiary (dł. x szer. x wys.): 118.7 cm x 39.4 cm x 10.4 cm,
- Waga: 15 kg