Efekty gitarowe pełnią ważną rolę w muzyce. To one mają największy wpływ na modulacje brzmienia naszej gitary. Czasem chciałoby się mieć je wszystkie w jednym miejscu, ale nie mamy na tyle pieniędzy, miejsca lub po prostu potrzebujemy czegoś wielofunkcyjnego, co wtedy? Wówczas z pomocą przychodzą nam procesory efektów, zwane również multiefektami. Wiadomo, że za jakość się płaci, dlatego drogie multiefekty zapewnią nam dobrze brzmienia, ale nawet w tych tańszych modelach znajdują się perełki. Vox StompLab IIG może zaoferować nam szeroką paletę brzmień w dobrej jakości, a dodatkowo wbudowany pedał ekspresji pozwala nam na szerszą możliwość wpływania na brzmienie, na przykład przy efekcie wah-wah. Warto rozwinąć zagadnienia na temat podstawowych efektów.
Czyli przester, najlepiej znany wszystkim efekt. Pod nazwą przester, kryją się także takie pojęcia jak crunch czy overdrive czy fuzz i są to różne rodzaje przesterowanego brzmienia. Moc przesteru można zwiększać lub zmniejszać, więc każdy znajdzie coś dla siebie.
Ten efekt kojarzy się z country i z westernami, jednak jego zastosowanie można spotkać w każdym gatunku muzycznym. Brzmienie przypomina jednoczesne kręcenie gałką głośności podczas uderzania w struny. Szybkość i głębokość tego brzmienia można modulować.
W przypadku tego efektu nie jest tak łatwo opisać słowami jakie posiada brzmienie. Można powiedzieć, że brzmi to mniej więcej tak, jakby dźwięk został zduplikowany i nałożony na to co aktualnie gramy, dając chóralny efekt, ale najlepszym sposobem jest osobiste osłuchanie tego efektu.
Używając tego efektu można odnieść wrażenie przelatującego samolotu. Jest to bardzo charakterystyczne brzmienie, a usłyszeć je możemy na przykład w utworze "Come as you are" zespołu Nirvana.
Ten efekt brzmi dokładnie tak, jakbyśmy grając poruszali jednocześnie wajchą od mostka. Lekkie ustawienie tego efektu daje przyjemny dźwięk i nada się świetnie do muzyki z gatunku Surf Rock.
Jest to efekt opóźniający, który ma bardzo szeroką gamę zastosowań. Za jego pomocą można sprawić wrażenie grania kilku gitarzystów, jeden po drugim. Gitarzysta zespołu U2 używa tego efektu bardzo często, więc jest on dobrym przykładem jeśli chcemy usłyszeć jak taki efekt brzmi.
Dla wielu jest to najważniejszy efekt, ponieważ daje naszemu brzmieniu pogłos. Możemy ustawić lekki pogłos lub taki, który da złudzenie gry na wielkiej arenie koncertowej, wszystko zależy od gitarzysty.
Angus Young, gitarzysta AC/DC nie używa żadnych efektów poza przesterem. Jak sam mówi, jedynym doładowaniem pomiędzy jego gitarą a wzmacniaczem jest on sam.
Nie sposób opisać wszystkich efektów, ponieważ jest ich bardzo dużo i wciąż ich przybywa. Multiefekt jest najlepszym sposobem do zapoznania się z różnymi efektami.