PRS
( ilość produktów: 379 )
PRS INSTR 18R kabel gitarowy Premium 5,5m kabel instrumentalny

PRS INSTR 25R kabel gitarowy Premium 7,5m kabel instrumentalny

PRS P22 Fire Red Burst - gitara elektryczna, model USA gitara elektryczna

PRS Tremonti 10-Top Orange Tiger - gitara elektryczna, model USA, sygnowana gitara elektryczna

PRS Custom 22 Charcoal Burst - gitara elektryczna, model USA gitara elektryczna

PRS Custom 24 10-Top Trampas Green - gitara elektryczna, model USA gitara elektryczna

PRS Custom 22 McCarty Tobacco Sunburst - gitara elektryczna, model USA gitara elektryczna

PRS P245 10-Top McCarty Sunburst - gitara elektryczna, model USA gitara elektryczna

PRS Tremonti Burnt Maple Leaf - gitara elektryczna USA, edycja limitowana gitara elektryczna USA, edycja limitowana

PRS Classic Strings Regular Light 10-46 - struny do gitary elektrycznej

PRS Classic Strings Custom Light 9.5-44 - struny do gitary elektrycznej

PRS SE Silver Sky Stone Blue gitara elektryczna

PRS SE Santana Yellow gitara elektryczna

PRS SE Mark Holcomb Blue Burst gitara elektryczna

PRS SE McCarty 594 Singlecut Black Gold Burst gitara elektryczna
PRS (Paul Reed Smith) to jedna z najbardziej cenionych marek gitar na świecie. Od połowy lat 80. firma zdobywa uznanie dzięki znakomitej jakości instrumentów i unikalnemu brzmieniu. W poniższym poradniku przedstawiamy kompleksowy przegląd oferty PRS – od elektrycznych gitar po akustyczne i basowe, a także wzmacniacze, efekty oraz akcesoria. Dowiesz się, co wyróżnia gitary PRS, jakie serie i modele są dostępne oraz dlaczego warto rozważyć wybór instrumentu tej legendarnej marki.
PRS – legendarna marka gitar
Marka PRS Guitars została założona w 1985 roku przez lutnika Paula Reeda Smitha w Annapolis w stanie Maryland (USA). Już od początku istnienia PRS postawił na ręczną produkcję wysokiej klasy gitar elektrycznych, łącząc w swoich projektach tradycyjne rozwiązania z nowatorskimi pomysłami. Pierwsze egzemplarze przyciągnęły uwagę takich sław jak Carlos Santana – legenda gitary, który zauroczony prototypem PRS stał się jednym z pierwszych ambasadorów marki. Rosnąca reputacja sprawiła, że młoda firma szybko zyskała status producenta instrumentów z najwyższej półki.
Charakterystycznym elementem wyróżniającym gitary PRS stały się zdobienia w postaci markerów w kształcie ptaków na podstrunnicy. Ten unikalny motyw pojawił się już w latach 80. i do dziś jest znakiem rozpoznawczym marki, symbolizującym dbałość o detale i artystyczne podejście do konstrukcji instrumentów. Na przestrzeni lat PRS eksperymentował z wykończeniami i limitowanymi edycjami – przykładem mogą być słynne serie Dragon z misternymi inkrustacjami smoka czy ekskluzywne modele z linii Private Stock prezentujące kunszt lutniczy na najwyższym poziomie. Innowacje szły w parze z tradycją: współpraca Paula Smitha z Tedem McCarty (byłym prezesem Gibsona) zaowocowała powstaniem modeli McCarty, oddających hołd klasycznym konstrukcjom z lat 50., ale wykonanych według standardów PRS.
Już pod koniec lat 90. i na początku XXI wieku PRS rozwinął swoją ofertę, by trafić do szerszego grona muzyków. Wprowadzono tańsze linie instrumentów przy zachowaniu wysokiej jakości – dzięki temu również gitarzyści o mniejszym budżecie mogli pozwolić sobie na brzmienie PRS. Jednocześnie marka rozszerzyła działalność o produkcję akcesoriów gitarowych (w tym własnych przetworników) oraz wzmacniaczy lampowych, co uczyniło z PRS producenta kompletnych rozwiązań dla gitarzystów. Obecnie Paul Reed Smith Guitars to synonim jakości, a instrumenty te są używane przez muzyków na całym świecie. Na gitarach PRS grają tak znane nazwiska, jak Carlos Santana, John Mayer, Mark Tremonti, Al Di Meola, John McLaughlin czy Jimmy Page – to najlepszy dowód renomy i uniwersalności tych instrumentów.
Cechy charakterystyczne gitar PRS
Gitary PRS słyną z doskonałego połączenia walorów brzmieniowych, wykonania i estetyki. Już biorąc instrument do ręki, można odczuć dbałość o szczegóły: starannie wyselekcjonowane drewno, precyzyjne spasowanie elementów oraz wysokiej klasy osprzęt. Większość modeli posiada korpus z mahoniu z nakładką z klonu falistego (tzw. flamed maple top), co nadaje zarówno piękny wygląd (efektowne usłojenie pod przezroczystym lakierem), jak i wpływa na bogate brzmienie. Wykończenia gitar PRS należą do najpiękniejszych na rynku – od głębokich sunburstów po żywe kolory i półprzezroczyste lakiery ukazujące rysunek drewna. Wspomniane markery w kształcie ptaków z masy perłowej lub abalonu oraz często zdobiona główka instrumentu podkreślają ekskluzywny charakter gitar PRS.
Pod względem konstrukcyjnym PRS łączy cechy gitar Gibson i Fender, tworząc własną, unikalną filozofię budowy. Standardowa menzura 25 cali lokuje się pomiędzy typową skalą Fender (25,5") a Gibson (24,75"), co przekłada się na charakter brzmienia i odczucie gry – gitarzyści często opisują gitary PRS jako wygodne w grze, o miękkim, lecz sprężystym odczuciu strun. Większość modeli elektrycznych PRS ma konstrukcję set-neck (wklejany gryf), co zapewnia długi sustain i bogactwo harmonicznych, przy jednoczesnym ergonomicznym kształcie korpusu typu double-cut (podwójne wcięcie) umożliwiającym łatwy dostęp do wysokich pozycji. Są jednak wyjątki – PRS opracował również modele z przykręcanym gryfem (bolt-on), aby zaspokoić różne preferencje brzmieniowe, o czym więcej powiemy przy omawianiu serii CE i Silver Sky.
Brzmienie gitar PRS uchodzi za ciepłe, pełne i harmonijne, z wyraźnym środkiem pasma idealnym do przebicia się w miksie. Własne przetworniki (pickupy) projektowane przez PRS oferują szeroką paletę tonalną – od mocnych, tłustych dźwięków humbuckerów idealnych do rocka i jazzu, po klarowne, fenderowskie barwy single-coil (dzięki rozłączaniu cewek w wielu modelach). Uniwersalność to mocna strona tych instrumentów: na jednej gitarze PRS z powodzeniem zagramy zarówno ciężkie riffy rockowe czy metalowe, jak i funky, bluesowe solówki czy ballady z czystym, przestrzennym brzmieniem. Dodatkowo osprzęt, taki jak mostek tremolo opracowany przez PRS, zapewnia stabilność stroju nawet przy intensywnym użyciu wajchy, a blokowane klucze gitarowe (stosowane w wielu modelach) ułatwiają szybkie strojenie i pewnie trzymają strój. Wszystko to sprawia, że gitary PRS są cenione zarówno przez muzyków studyjnych za czyste, wszechstronne brzmienie, jak i przez koncertujących artystów za niezawodność i komfort gry.
Serie gitar elektrycznych PRS
Oferta gitar elektrycznych PRS podzielona jest na kilka serii, co pozwala dopasować instrument do potrzeb i budżetu każdego gitarzysty. Mimo różnic cenowych, wszystkie serie korzystają z doświadczenia i standardów jakości PRS, dzięki czemu nawet tańsze modele wyróżniają się znakomitym wykonaniem. Oto główne linie gitar elektrycznych PRS:
- PRS SE Series (Student Edition): jest to budżetowa seria gitar PRS, zaprojektowana z myślą o początkujących i średnio zaawansowanych muzykach oraz tych, którzy dysponują ograniczonym budżetem. Gitary z linii SE produkowane są poza USA (m.in. w Korei Południowej, a obecnie także w Indonezji), jednak pod ścisłym nadzorem PRS i według rygorystycznych specyfikacji. Modele SE bazują na kultowych konstrukcjach PRS (jak Custom 24, Santana czy Silver Sky), oferując zbliżony wygląd i ergonomię za ułamek ceny amerykańskich odpowiedników. Oszczędności wynikają z tańszej siły roboczej i nieco prostszych wykończeń, ale jakość pozostaje wysoka – gitary PRS SE chwalone są za wygodę gry i brzmienie zdecydowanie przewyższające typowe instrumenty w swojej klasie cenowej. To czyni je świetnym wyborem na pierwszą porządną gitarę elektryczną lub zapasowy instrument do gry na scenie.
- PRS S2 Series: seria S2 to ukłon w stronę gitarzystów, którzy pragną amerykańską gitarę PRS w bardziej przystępnej cenie niż flagowe modele z linii Core. Nazwa "S2" oznacza "Stevensville 2" – drugą linię produkcyjną uruchomioną w 2013 roku w głównej fabryce PRS w Maryland. Instrumenty PRS S2 są więc produkowane w USA, obok modeli Core, lecz z pewnymi uproszczeniami pozwalającymi obniżyć koszt. Typowo modele S2 mają nieco mniej złożone wykończenia (np. brak płytek z klonu wzorzystego lub uproszczone zdobienia), a hardware może być tańszy w porównaniu do Core. Mimo to gitara z serii S2 nadal oferuje znakomite brzmienie i wykonanie, bo kluczowe elementy – konstrukcja gryfu, elektronika, osprzęt – spełniają wysokie standardy PRS. Serie S2 obejmują m.in. gitary Custom 24 S2, McCarty 594 S2 czy Singlecut S2, czyli popularne modele w nieco bardziej ekonomicznej odsłonie. Dla wielu muzyków S2 to idealny kompromis, by cieszyć się instrumentem Made in USA bez wydawania kwot wymaganych na modele core’owe.
- PRS CE Series (Classic Electric): CE to osobna kategoria gitar PRS, pierwotnie wprowadzona już w 1988 roku, która powróciła do oferty w odświeżonej formie. Charakterystyczną cechą serii PRS CE jest przykręcany gryf (bolt-on) z klonu, co odróżnia te gitary od większości konstrukcji PRS z wklejanym gryfem. Dzięki temu modele CE brzmieniowo zbliżają się nieco do gitar Fender (więcej ataku, jaśniejsza góra), zachowując jednocześnie mahoniowy korpus i ogólną estetykę PRS. CE można traktować jako pomost między tradycją Fender a PRS – są cenione przez gitarzystów poszukujących większego "twangu" i dynamiki, ale w wydaniu PRS. Obecnie dostępny jest np. model PRS CE 24, który łączy korpus i układ elektroniki Custom 24 z bolt-on gryfem. Seria CE jest również nieco tańsza od modeli Core, co czyni ją atrakcyjną propozycją dla muzyków chcących amerykańskiego PRS-a o nieco innym charakterze brzmienia.
- PRS Core (USA Core Series): określenie Core odnosi się do głównej linii produkcyjnej PRS w USA, obejmującej wszystkie flagowe modele marki. Są to gitary wykonywane w Maryland z najlepszych dostępnych materiałów, z największą dbałością o szczegóły i często przy znacznym udziale ręcznej pracy lutników. Do serii Core zaliczają się takie klasyki, jak Custom 24, Custom 22, McCarty 594, Santana Signature, Paul’s Guitar, Singlecut 245 i wiele innych, w różnych wariantach wykończeń. Instrumenty te cechują się najwyższą jakością brzmienia i wykonania – to właśnie one rozsławiły PRS jako markę oferującą instrumenty na poziomie custom shopu. Oczywiście wiąże się z tym wysoka cena, ale w zamian otrzymujemy gitarę na całe życie, zdolną sprostać wymaganiom profesjonalistów na scenie i w studio. Każdy egzemplarz jest dokładnie sprawdzany i ustawiany przed opuszczeniem fabryki. Gitary Core często wyposażone są w firmowe przetworniki PRS (np. 85/15, 58/15, TCI), najwyższej klasy osprzęt (mostki tremolo Gen III, blokowane klucze Phase III) oraz luksusowe futerały. Dla poważnych gitarzystów i kolekcjonerów seria Core to punkt odniesienia, jeśli chodzi o nowoczesne gitary elektryczne klasy premium.
- PRS Private Stock: jest to najwyższa półka w ofercie PRS – instrumenty tworzone na zamówienie lub w limitowanych edycjach przez najbardziej doświadczonych mistrzów lutnictwa firmy. Każda gitara z linii Private Stock to dzieło sztuki: począwszy od doboru wyjątkowych, często unikatowych kawałków drewna (klon "10-top" o wyjątkowym usłojeniu, egzotyczne gatunki drewna na podstrunnice i korpusy), przez wymyślne wykończenia kolorystyczne, aż po spektakularne inkrustacje (np. motywy smoka, ptaków w locie, skomplikowane wzory geometryczne wysadzane macicą perłową i turkusem). Private Stock pozwala klientowi spersonalizować niemal każdy aspekt instrumentu – kształt gryfu, profil podstrunnicy, rodzaj przetworników, osprzęt, zdobienia – dzięki czemu powstaje unikalna gitara spełniająca wszystkie wymagania zamawiającego. Oczywiście idzie za tym astronomiczna cena i długi czas oczekiwania, ale rezultat bywa oszałamiający. Do najbardziej znanych modeli Private Stock należą kolejne edycje PRS Dragon (wydawane co kilka lat, każdy egzemplarz numerowany i kolekcjonerski) czy repliki historycznych prototypów Paula Smitha. Dla przeciętnego gitarzysty linia Private Stock pozostaje w sferze marzeń, jednak warto wiedzieć, że taki segment istnieje – świadczy to o aspiracjach marki PRS, by nieustannie przekraczać granice sztuki lutniczej.
Najpopularniejsze modele gitar PRS
Na przestrzeni lat PRS wprowadził wiele modeli gitar, z których część zdobyła status kultowych w świecie muzyków. Poniżej przedstawiamy kilka najbardziej znanych i cenionych modeli PRS – każdy o nieco innym charakterze, aby ukazać różnorodność oferty tej marki.
PRS Custom 24 – to flagowy model firmy i prawdziwy klasyk, produkowany od 1985 roku. Custom 24 posiada dwie oktawy (24 progi) oraz mahoniowy korpus z efektowną klonową nakładką. Wyposażony jest w parę humbuckerów PRS z możliwością rozłączania cewek (coil-split), co zapewnia niezwykłą wszechstronność brzmieniową. Ta gitara potrafi zabrzmieć zarówno pełnym, mocnym dźwiękiem idealnym do rockowych solówek, jak i szklankowo czystym tonem zbliżonym do Stratocastera – wystarczy przełączyć konfigurację przetworników. PRS Custom 24 uchodzi za instrument, który definiuje brzmienie PRS: ciepłe, bogate w alikwoty, a zarazem klarowne i dynamiczne. Nic dziwnego, że model ten jest wybierany przez niezliczonych gitarzystów sesyjnych i koncertowych jako uniwersalne narzędzie do wielu stylów muzycznych. Istnieją również odmiany tego modelu, takie jak Custom 22 (z 22 progami i nieco inną charakterystyką dźwięku – odrobinę cieplejszą, o mocniejszym dole pasma) czy różne wersje limitowane (np. jubileuszowe edycje 10th, 20th, 30th Anniversary z unikatowymi ozdobami).
PRS McCarty 594 – ten model nawiązuje do tradycji vintage i jest hołdem Paula Smitha dla złotej ery gitar elektrycznych. Liczba "594" odnosi się do menzury 24,594 cala, zbliżonej do klasycznych Gibsonów z lat 50. PRS McCarty 594 cechuje się głębokim, bogatym brzmieniem o nieco bardziej retro charakterze. Wyposażony jest zazwyczaj w dwa humbuckery o nieco niższym sygnale (dla uzyskania cieplejszej barwy), przełącznik trzypozycyjny na górze korpusu (jak w Les Paul) oraz często w osobne mini-przełączniki do rozłączania cewek, co dodaje mu wszechstronności. Gitara występuje zarówno w wersjach dwupowierzchniowych (Doublecut) jak i jednokorpusowych (Singlecut 594), z różnymi opcjami mostka (stały mostek typu stopbar lub mostek dwustronny). McCarty 594 jest ceniony przez gitarzystów bluesowych, jazzowych i rockowych poszukujących ciepłego, oldschoolowego brzmienia połączonego z nowoczesną wygodą gry i perfekcją wykonania PRS. To instrument, który świetnie sprawdzi się przy graniu tradycyjnych riffów, bluesowych fraz czy jazzowych akordów – wszędzie tam, gdzie pożądana jest elegancja brzmienia z nutą vintage.
PRS Santana – model sygnowany przez Carlosa Santanę, który odegrał istotną rolę w historii marki. Pierwsze gitary dla Santany Paul Reed Smith budował już na początku lat 80., a oficjalny model sygnowany pojawił się pod koniec tej dekady. PRS Santana różni się od Custom 24 m.in. menzurą (ok. 24,5 cala), kształtem gryfu dopasowanym do preferencji Santany oraz często bardzo zdobnym wykończeniem (np. złote elementy osprzętu, unikatowe kolory). Brzmieniowo gitara dostarcza śpiewne, długowybrzmiewające tony, z których słynie styl Santany – ciepłe, lekko zaokrąglone, idealne do wokalnych partii solowych. Model Santana stał się jednym z filarów oferty PRS i doczekał się wielu wersji, w tym także tańszej edycji SE Santana dla fanów o skromniejszym budżecie. Można śmiało powiedzieć, że to instrument, od którego zaczęła się światowa sława PRS – widok Santany z charakterystyczną żółtą gitarą PRS na scenie w latach 80. był dla marki bezcenną reklamą.
PRS Silver Sky – to stosunkowo nowy, lecz głośny model w katalogu PRS, zaprojektowany we współpracy z Johnem Mayerem. Silver Sky jest reinterpretacją klasycznej gitary typu Stratocaster w wydaniu PRS. Oznacza to m.in. bolt-on gryf z klonu (jedna z nielicznych gitar PRS z przykręcanym gryfem), trzy jednoczewkowe przetworniki single-coil, tradycyjny mostek tremolo w stylu vintage oraz 22-progową podstrunnicę o promieniu dopasowanym do preferencji Mayera. Mimo że układ elementów przywodzi na myśl Fendera, Silver Sky zachowuje ducha PRS w jakości wykonania i pewnych subtelnych zmianach konstrukcyjnych (np. odrobinę zmodyfikowana linia korpusu, własne profile pickupów). Efektem jest gitara o brzmieniu vintage strat – jasnym, sprężystym, idealnym do funku, bluesa i popu – ale z nowoczesną stabilnością stroju i perfekcją wykonania od PRS. John Mayer używa tego modelu na scenie i w studiu, co samo w sobie stanowi rekomendację. Dla szerszego grona odbiorców PRS wypuścił również tańszą wersję SE Silver Sky, wyglądem i założeniami zbliżoną do amerykańskiej, lecz produkowaną w Indonezji i dzięki temu znacznie bardziej przystępną cenowo. Silver Sky szybko stała się bestsellerem i pokazała, że PRS potrafi z sukcesem wejść w segment gitar jednogryfowych o klasycznym brzmieniu.
PRS Mark Tremonti – jednym z ważnych artystów związanych z PRS jest Mark Tremonti (gitarzysta zespołów Creed i Alter Bridge). Jego sygnowany model to PRS Tremonti Signature, dostępny zarówno w wersji Core (USA) jak i SE. Gitara Tremontiego oparta jest na konstrukcji singlecut (jednowycięciowy korpus przypominający kształtem Les Paula), ale z charakterystycznymi modyfikacjami. Posiada mocne humbuckery Tremonti podpis (opracowane specjalnie, by sprostać ciężkim riffom i solówkom hard rockowym i metalowym), a także nieco cieńszy gryf o profilu sprzyjającym szybkiej grze. Mark Tremonti słynie z potężnego brzmienia rytmicznego i klarownych solówek – jego model PRS dostarcza właśnie takiego agresywnego, a zarazem czytelnego brzmienia, z mocnym dołem i wyrazistą górą pasma. To instrument dedykowany miłośnikom cięższych gatunków muzycznych, pokazujący że PRS to nie tylko ciepły blues czy fusion, ale także rockowe zęby i metalowy pazur. W ofercie PRS znajdziemy ponadto inne modele sygnowane przez artystów, np. PRS DGT (David Grissom Trem), PRS SE Zach Myers (gitarzysta Shinedown, model półpudło), czy PRS SE Holcomb (dla Marka Holcomba z Periphery, siedmiostrunowa odmiana). Świadczy to o szerokim zasięgu marki – od klasyki, przez modern rock, aż po metal progresywny.
Oczywiście na liście słynnych konstrukcji PRS nie można pominąć modeli Hollowbody (połączenie cech gitary elektrycznej i akustycznej dzięki częściowo pustemu pudłu – idealne do jazzowych i ambientowych brzmień) czy serii Special/Studio (np. PRS 408 z unikalną konfiguracją czterech cewek, czy model 513 z pięcioma przetwornikami pozwalającymi uzyskać 13 kombinacji brzmień). Wymienione wyżej gitary jednak najlepiej oddają istotę marki: PRS Custom 24 jako uniwersalny wzorzec, McCarty jako ukłon w stronę vintage, Santana i Tremonti jako przykłady modeli sygnowanych o specyficznym przeznaczeniu brzmieniowym, oraz Silver Sky jako dowód zdolności PRS do łączenia klasyki z nowoczesnością. Niezależnie od wyboru modelu, kupując gitarę PRS otrzymujemy instrument z duszą, który inspiruje do gry i spełni oczekiwania nawet bardzo wymagających muzyków.
Gitary akustyczne PRS
Choć PRS zdobył sławę głównie dzięki gitarom elektrycznym, w ofercie firmy znajdują się również gitary akustyczne wysokiej klasy. Paul Reed Smith podszedł do tematu akustyków z równym zaangażowaniem, co do elektryków – celem było stworzenie instrumentów akustycznych o projekcji i brzmieniu zadowalającym profesjonalistów, a jednocześnie wyróżniających się stylistyką PRS.
Akustyczne gitary PRS budowane są w oparciu o autorską filozofię konstrukcyjną. Zakłada ona, że pudło gitary powinno działać jak skrzynia głośnikowa: tył i boki instrumentu są mocno usztywnione, natomiast płyta wierzchnia (top) jest cienka i posiada specjalny system ożebrowania hybrydowego (łączącego styl X z klasycznym wachlarzowym). Taka konstrukcja ma na celu zmaksymalizowanie rezonansu przedniej płyty, jednocześnie ograniczając niepożądane uciekanie energii przez tył pudła. W praktyce gitary akustyczne PRS charakteryzują się głośnym, pełnym dźwiękiem o bogatej projekcji – instrument "odzywa się" donośnie, z dobrą równowagą pasma, a jednocześnie zachowuje klarowność. PRS inspirował się przy tym zabytkowymi hiszpańskimi gitarami klasycznymi o wyjątkowym brzmieniu, co świadczy o nietuzinkowym podejściu do tematu.
W katalogu PRS znajdziemy kilka serii akustyków, głównie pod szyldem SE Acoustics (czyli tańsze modele produkowane poza USA) oraz ultra-ekskluzywne Private Stock Acoustics (budowane ręcznie przez lutników PRS w limitowanych ilościach). Modele SE pozwalają przeciętnym muzykom cieszyć się akustycznym brzmieniem PRS za umiarkowaną cenę, nadal oferując świetną jakość wykonania. Dostępne są różne rozmiary i style pudła rezonansowego, m.in. Angelus Cutaway (kształt zbliżony do Grand Auditorium, z wycięciem cutaway umożliwiającym łatwiejszy dostęp do wyższych progów) oraz Tonare Grand (większe pudło typu dreadnought bez wycięcia, dla maksymalnej głośności i głębokiego basu), a także mniejsze gitary typu Parlor (SE Parlor P20E) o kompaktowym korpusie idealnym do grania fingerstyle czy w podróży. Przykładowo, model PRS SE A60E Angelus wyposażony jest w top z litego świerku i boki z klonu falistego, zapewniając jasne, zrównoważone brzmienie, natomiast PRS SE T50E Tonare to gitara z topem ze świerku i mahoniowym pudłem, dająca cieplejszy, bardziej basowy dźwięk. Wszystkie akustyki PRS SE posiadają na pokładzie wysokiej jakości elektronikę (przetwornik piezo + preamp, np. firmy Fishman), co umożliwia występy na scenie – po podłączeniu do systemu nagłośnienia brzmienie pozostaje naturalne i pełne.
Dla najbardziej wymagających istnieją także akustyczne gitary USA Private Stock, budowane w małych seriach w Maryland. Są to instrumenty z najwyższej półki, często wykonywane na zamówienie z egzotycznych materiałów (np. korpusy z brazylijskiego palisandru, topy z selekcjonowanego świerku Adirondack czy cedru). Ich ceny liczone są w dziesiątkach tysięcy dolarów, ale reprezentują one absolutny szczyt możliwości PRS – zarówno pod względem brzmienia akustycznego, jak i kunsztu zdobniczego. Ciekawostką jest, że PRS stosuje w nich również firmowe motywy (np. ptasie markery na podstrunnicy), dzięki czemu instrumenty zachowują tożsamość marki.
Podsumowując, choć PRS nie jest pierwszą nazwą, jaka przychodzi na myśl w świecie gitar akustycznych, ich akustyki to poważna propozycja dla muzyków szukających alternatywy dla Martins czy Taylorów. Łączą w sobie nowatorską konstrukcję zapewniającą donośny dźwięk, sprawdzone materiały (świerk, mahoń, palisander) oraz nieskazitelną jakość wykonania, z której słynie PRS. Dla gitarzysty, który chce mieć spójny zestaw elektrycznej i akustycznej gitary jednej marki, PRS oferuje tę możliwość bez kompromisów w jakości.
Gitary basowe PRS
Asortyment PRS obejmuje również gitary basowe, choć jest to segment mniej rozbudowany niż gitary sześciostrunowe. Mimo to, firma wprowadziła kilka interesujących modeli basów, które zyskały uznanie wśród basistów poszukujących czegoś poza mainstreamowymi markami. PRS podeszło do gitar basowych z podobną filozofią jak do elektrycznych: postawiono na jakość wykonania, wygodę gry i wyróżniający się design.
W ofercie amerykańskiej PRS na uwagę zasługuje model PRS Gary Grainger Signature Bass, sygnowany przez doświadczonego basistę sesyjnego Gary’ego Graingera. Dostępne były wersje 4- i 5-strunowe tych instrumentów. Basy Grainger cechują się aktywną elektroniką, pięknymi topami z klonu falistego i ergonomicznym kształtem korpusu. Zaprojektowane zostały tak, by sprostać wymaganiom profesjonalistów – oferują potężny, skupiony dół pasma i klarowny środek, sprawdzający się w funkowych groove’ach czy jazz fusion, ale z powodzeniem radzą sobie też w rocku dzięki dużej uniwersalności brzmieniowej.
Dla szerszego grona odbiorców PRS przygotował basowe modele z serii SE. Najpopularniejsze z nich to PRS SE Kingfisher oraz PRS SE Kestrel. Oba mają 4 struny i są zbudowane w oparciu o nowoczesne kształty korpusów PRS, ale każdy oferuje nieco inny charakter dźwięku. SE Kestrel wyposażono w dwa pasywne przetworniki single-coil, co daje brzmienie inspirowane klasycznym Jazz Bassem – jest ono punchy, z perkusyjnym środkiem i wyrazistym atakiem, idealne do funkowych linii basu i wszelkich zastosowań wymagających selektywności. SE Kingfisher z kolei ma dwa humbuckery, które zapewniają mocniejsze uderzenie i grubsze brzmienie z wyraźnym "growl" w środkowym paśmie – to bas bardziej rockowy, o nowoczesnym, pełnym tonie. Oba modele SE posiadają wygodne, smukłe gryfy (5-częściowe klonowo-orzechowe w Kestrelu, klonowo-mahoniowe w Kingfisherze) oraz solidny osprzęt (mostki Hipshot z przewlekaniem strun przez korpus, otwarte klucze typu vintage). Co ważne, mimo produkcji poza USA, basy PRS SE prezentują bardzo dobrą jakość wykonania i strojenia, dzięki czemu są polecane zarówno początkującym basistom, jak i średnio zaawansowanym graczom szukającym niezawodnego instrumentu na próby i scenę.
W praktyce gitary basowe PRS nie są tak powszechne na rynku jak Fendery czy Music Many, lecz stanowią ciekawą alternatywę dla osób chcących wyróżnić się brzmieniem i wyglądem. Ich design nawiązuje do gitar elektrycznych PRS (np. charakterystyczne wyprofilowanie korpusu, dostępne atrakcyjne wykończenia kolorystyczne, ptasie markery na podstrunnicy w wyższych modelach), co spodoba się gitarzystom przerzucającym się na bas lub po prostu fanom estetyki PRS. Brzmieniowo zaś modele takie jak Kingfisher czy Kestrel udowadniają, że PRS potrafi zrobić dobrego basa – instrument o mocnym, użytecznym dźwięku, który sprawdzi się w zespole na równi z bardziej znanymi konstrukcjami. Jeśli zatem ktoś kompletuje sprzęt do domowego studia lub zespołu i chciałby mieć cały arsenał instrumentów spod szyldu PRS, ma taką możliwość: od gitary elektrycznej, przez akustyczną, po solidny bas.
Wzmacniacze gitarowe PRS
Rozszerzając swoją ofertę dla gitarzystów, PRS od początku XXI wieku zajęło się również produkcją wzmacniaczy gitarowych. Choć początkowo mogło to zaskakiwać fanów marki słynącej z gitar, dziś wzmacniacze PRS cieszą się opinią sprzętu butikowego, oferującego brzmienie najwyższej próby. PRS zatrudnił do ich projektowania doświadczonych inżynierów (m.in. Douga Sewella) i często konsultował ich powstawanie z muzykami, dzięki czemu udało się stworzyć linię pieców, które z powodzeniem konkurują z uznanymi producentami.
Wzmacniacze PRS to głównie konstrukcje lampowe, nawiązujące do klasycznych wzorców brzmieniowych, ale z nowoczesnym sznytem i niezawodnością. W ofercie znajdują się zarówno modele nastawione na czyste i lekko przesterowane brzmienia vintage, jak i potężne „piecuchy” hi-gain do metalu. Przykładowo, jednym z pierwszych i najbardziej znanych modeli jest PRS Archon – wzmacniacz oferowany jako head 50W/100W oraz combo, zaprojektowany z myślą o cięższym graniu. PRS Archon dostarcza wysoko-gainowe brzmienie o świetnej klarowności, z masywnym basem i nasyconym gainem, przy jednocześnie pięknym kanale czystym. Zdobył uznanie wśród gitarzystów metalowych i hard rockowych jako alternatywa dla konstrukcji typu Mesa/Boogie czy Peavey, oferując swoje własne, nowoczesne podejście do brzmienia hi-gain.
Kolejnym istotnym produktem jest seria wzmacniaczy sygnowanych nazwiskiem Mark Tremonti. Model PRS MT15 (15-watowa „głowa” lunchbox) oraz jego większy brat PRS MT100 (100-watowy head) to wzmacniacze stworzone we współpracy z Markiem Tremonti. Charakteryzują się dwoma kanałami: czystym (o brzmieniu dźwięcznym, wzorowanym nieco na czystych kanałach Fender/VOX) oraz przesterowanym (gniewny drive idealny do riffów i solówek Tremontiego). MT15 szybko zdobył popularność jako stosunkowo niedrogi jak na swoje możliwości head do grania w domu i małych klubach – 15 watów lampowych w zupełności wystarcza do głośnego grania, a brzmienie znacznie przewyższa wiele konkurencyjnych „mini-headów”. Z kolei 100-watowa wersja to sprzęt już stricte profesjonalny, na duże sceny, wyposażony w trzy kanały (Clean, Lead, Overdrive) i rozbudowane opcje kontroli brzmienia. Dzięki takim produktom PRS pokazał, że potrafi sprostać wymaganiom również na polu wzmacniaczy do ciężkiej muzyki.
Oczywiście w katalogu nie brakuje też propozycji dla miłośników klasyki. PRS ma w ofercie wzmacniacze inspirowane brzmieniami vintage – przykładowo model PRS Sonzera 20/50 to dwukanałowe combo oferujące ciepły, amerykański clean i przyjemny, klasyczny drive w stylu lat 60. i 70. Z kolei seria HDRX została opracowana jako ukłon w stronę brzmienia Jimiego Hendriksa (nazwa HDRX nawiązuje do „Hendrix”), na bazie analiz wzmacniacza Marshalla Super Lead z 1968 roku, którego używał Jimi. PRS HDRX 20/50 to heads, które oddają esencję tamtej epoki – dostajemy dynamiczny clean, który przy rozkręceniu zamienia się w organiczny crunch, idealny do blues-rocka i klasycznego rocka. PRS nie zapomniał też o gitarzystach poszukujących wyszukanych smaków brzmieniowych: powstał np. wzmacniacz J-MOD 100 sygnowany przez Johna Mayera, zaprojektowany jako ultra-czysty, wysoko headroomowy wzmacniacz do grania na dużych scenach, w pełni oddający artykulację i niuanse gry (ten model to prawdziwa perełka dla kolekcjonerów, wykonana rzemieślniczo w niewielkich ilościach).
Do wzmacniaczy PRS dostępne są oczywiście dedykowane kolumny głośnikowe (cabinets) wyposażone w renomowane głośniki Celestion, dostosowane do charakteru brzmieniowego poszczególnych headów – np. kolumny 1x12, 2x12 i 4x12 sygnowane logo PRS, z odpowiednio dobranymi głośnikami (Vintage 30, Greenback itp.). Wszystko to utrzymane jest w eleganckiej stylistyce spójnej z marką – czarne lub kremowe tolexy, klasyczne złote gałki, fronty zdobione logo PRS.
Podsumowując, wzmacniacze PRS stanowią doskonałe uzupełnienie gitar tej marki. Niezależnie czy grasz delikatny jazz, czy mocny metal, w ofercie PRS znajdziesz wzmacniacz skrojony pod swoje potrzeby. Ich wspólnym mianownikiem jest wysoka jakość dźwięku i wykonania – tak samo jak w przypadku gitar, PRS przykłada wagę do detali, używa najlepszych komponentów (trafa, lampy, głośniki) i restrykcyjnie testuje sprzęt. Dzięki temu zyskujesz pewność, że Twój wzmacniacz odda pełnię możliwości instrumentu i posłuży przez lata bez awarii. Dla osób urządzających domowe studio czy salę prób, rozważenie wzmacniacza PRS obok gitary może być krokiem w stronę stworzenia znakomicie brzmiącego i harmonijnie wyglądającego zestawu.
Efekty gitarowe i akcesoria PRS
PRS nie poprzestał na gitarach i wzmacniaczach – w ostatnich latach firma wkroczyła również na rynek efektów gitarowych oraz rozbudowała ofertę rozmaitych akcesoriów. Dzięki temu wierni fani marki mogą niemal kompletnie wyposażyć się w sprzęt z logo PRS, a co ważniejsze – mają gwarancję, że każdy z tych produktów spełnia wysokie standardy jakości.
Jeśli chodzi o efekty gitarowe, PRS zadebiutował serię kompaktowych kostek efektowych, które od razu zwróciły uwagę swoim brzmieniem oraz oryginalnymi nazwami. Pierwszym i chyba najbardziej rozpoznawalnym efektem PRS jest Horsemeat – przezroczysty overdrive (transparent overdrive) o nazwie nawiązującej żartobliwie do legendarnych efektów typu "centaur" (stąd gra słów: centaur -> koń, horse). PRS Horsemeat to pedał overdrive zapewniający ocieplenie i lekkie nasycenie sygnału bez utraty dynamiki – idealny do podbicia wzmacniacza lampowego lub uzyskania lekko przesterowanego crunchu o naturalnym charakterze. Kolejnym efektem jest Mary Cries, czyli analogowy kompresor oparty na klasycznym układzie typu Dan Armstrong Orange Squeezer, noszący nazwę kojarzącą się z "Mary cries" (płacząca Mary) – ponownie humor w nazwie idzie w parze z poważnymi możliwościami sonicznymi. Mary Cries wygładza dynamikę i dodaje sustainu, przydatna zwłaszcza w grze solowej i funkowych rytmach, gdzie wymagane jest wyrównanie głośności dźwięków. Trzeci z pierwszej fali efektów PRS to Wind Through The Trees – rozbudowany efekt flanger, który de facto zawiera podwójny układ flanger działający równolegle. Nazwa "Wiatr wśród drzew" sugeruje uzyskiwane brzmienie: szerokie, głębokie flangi przypominające szum wiatru, z możliwością tworzenia unikalnych tekstur dźwiękowych. Ten dość nietypowy efekt pokazuje kreatywne podejście PRS do tematu – skierowany jest do gitarzystów lubiących eksperymenty brzmieniowe i chcących wyjść poza klasyczny flanger.
W planach i zapowiedziach PRS pojawiają się kolejne efekty (mówi się np. o delayu czy reverbie), co wskazuje, że firma poważnie traktuje ten segment rynku. Wszystkie kostki PRS zamknięte są w solidnych metalowych obudowach, mają true bypass i są projektowane z takim samym naciskiem na jakość dźwięku, jak instrumenty. Oznacza to, że wybierając efekt PRS możemy liczyć na brak kompromisów w brzmieniu – są one strojone i testowane przez gitarzystów PRS, aby dobrze współgrały z ich gitarami i wzmacniaczami. Dla użytkownika końcowego przekłada się to na pewność, że np. overdrive Horsemeat nie obetnie pasma ani nie zaszumi jak tańsze kostki, a kompresor Mary Cries doda klarowności zamiast tłumić dźwięk.
Uzupełnienie portfolio stanowią akcesoria PRS, które obejmują szeroki wachlarz produktów przydatnych gitarzystom. W oficjalnym sklepie PRS (West Street East) znajdziemy m.in. paski gitarowe z logotypem PRS i wizerunkami ptaków (wykonane z wysokiej jakości skóry lub materiałów syntetycznych), pokrowce i futerały idealnie dopasowane do kształtów gitar PRS (aby bezpiecznie przewozić instrument), przewody gitarowe (kable instrumentalne klasy premium, zapewniające czysty sygnał bez strat), a także stroiki, nawilżacze do gitar akustycznych, stojaki i inne drobiazgi potrzebne w codziennym użytkowaniu instrumentu. PRS oferuje również własne kostki do gry (plektrony), czasem zdobione grafikami związanymi z marką, oraz struny sygnowane swoim logo (choć wielu muzyków wybiera struny innych producentów, to PRS dba, by domyślnie zakładane struny do ich gitar były najwyższej jakości – najczęściej są to struny amerykańskiej firmy). Nie brakuje też gadżetów dla fanów, takich jak koszulki, czapki, kubki czy plakaty PRS, co jednak wykracza już poza stricte muzyczne wyposażenie.
Z punktu widzenia klienta kompletującego wyposażenie do domowego studia czy sali prób, dostępność akcesoriów PRS oznacza, że można zbudować spójny zestaw. Dla przykładu, gitarzysta może mieć elektryka PRS, do niego dedykowany pasek z ptakami, podłączyć go do wzmacniacza PRS kablem PRS, efekty stompbox PRS poumieszczać na pedalboardzie – wszystko od jednego producenta, o zbliżonej estetyce i gwarantowanej jakości. Oczywiście nie jest to konieczność, ale na pewno świadczy o tym, że PRS dba o swoich klientów kompleksowo. Akcesoria PRS cechują się solidnością i często są projektowane we współpracy z innymi renomowanymi firmami (np. futerały robi dla nich Gator Cases, a stroiki mogą pochodzić od Peterson tuners z logo PRS itp.). Zyskujemy więc nie tylko pięknie wyglądający napis PRS na wyposażeniu, ale przede wszystkim pewność, że sprzęt nas nie zawiedzie.
Dlaczego warto wybrać instrumenty PRS?
Na koniec warto podsumować, co sprawia, że PRS cieszy się taką lojalnością muzyków i dlaczego rozważenie zakupu gitary czy innego sprzętu tej marki jest dobrym pomysłem dla poważnie myślących o muzyce. Oto najważniejsze powody, dla których instrumenty PRS wyróżniają się na tle konkurencji:
- Bezkompromisowa jakość wykonania: Niezależnie od tego, czy kupujemy topowy model z USA, czy tańszą gitarę z serii SE, możemy liczyć na wysokie standardy kontroli jakości. PRS zasłynął z tego, że nawet budżetowe instrumenty przechodzą rygorystyczne testy i są świetnie ustawione fabrycznie. Oznacza to mniej problemów z regulacją, czystsze brzmienie i dłuższą żywotność instrumentu. Dla klienta inwestującego w sprzęt muzyczny to gwarancja solidności – gitara PRS odwdzięczy się niezawodnością na scenie i w studio.
- Uniwersalne brzmienie i wszechstronność: PRS słynie z instrumentów, które potrafią odnaleźć się w różnych gatunkach muzycznych. Dzięki połączeniu cech konstrukcyjnych Gibsona i Fendera oraz własnym innowacjom, gitary PRS brzmią świetnie w jazzie, bluesie, rocku, progresywnym metalu czy popie – ograniczeniem jest tu bardziej wyobraźnia muzyka niż możliwości instrumentu. Dla osoby urządzającej domowe studio lub chcącej mieć jedną gitarę do wielu zastosowań, PRS jest idealnym wyborem. Zamiast kupować osobno gitarę do ciężkiego grania i drugą do lżejszych klimatów, często wystarczy jeden PRS z funkcją coil split i otrzymujemy szeroką paletę tonów pod palcami. Uniwersalność dotyczy także wzmacniaczy PRS – modele typu Archon czy Sonzera mają tak zaprojektowane kanały i korekcje, by dało się nimi pokryć sporo stylów brzmieniowych.
- Komfort gry: Wielu gitarzystów podkreśla, że PRS-y są niezwykle wygodne. Profile gryfów (Pattern Regular, Pattern Thin itp.) zostały opracowane na podstawie klasycznych, lubianych przekrojów i dopracowane tak, by pasowały do dłoni. Do tego dochodzi znakomita ergonomia korpusu – wycięcia i kontury powodują, że gitara dobrze leży zarówno na stojąco, jak i siedząc. Niższe akcje strun bez niepożądanych brzęczeń są normą dzięki dokładności wykonania progów. Wszystko to sprawia, że gra na gitarze PRS męczy mniej i pozwala skupić się na muzyce. Dla hobbystów oznacza to więcej przyjemności z grania w domowym zaciszu, a dla profesjonalistów – mniej walki z instrumentem podczas długich sesji nagraniowych czy tras koncertowych.
- Estetyka i prestiż: Nie da się ukryć, że posiadanie instrumentu PRS to także kwestia prestiżu. Są to po prostu piękne gitary, które przyciągają wzrok na scenie i budzą zachwyt wśród innych muzyków. Inwestując w PRS otrzymujemy nie tylko narzędzie pracy, ale i małe dzieło sztuki użytkowej. Dla osób urządzających swoje domowe studio lub pokój prób, taki instrument staje się często centralnym punktem – cieszy oko za każdym razem, gdy bierzemy go do ręki, a to potrafi dodatkowo motywować do ćwiczeń i twórczej pracy. Ponadto świadomość grania na marce, której używają światowej klasy artyści, dodaje pewności siebie. PRS to marka z historią i renomą, co w świecie muzyki bywa ważne – sprzęt tej klasy rzadziej bywa postrzegany jako ograniczenie, a częściej jako inspiracja.
- Innowacyjność i rozwój: PRS nie spoczywa na laurach – ciągle wprowadza nowe rozwiązania, modele i ulepszenia. Kupując produkt PRS, stajesz się częścią społeczności, która ma dostęp do informacji o nowościach, porad i wsparcia. Firma prowadzi aktywnie blog, kanały społecznościowe, udostępnia materiały dla muzyków (np. filmiki instruktażowe dotyczące wymiany strun, ustawienia menzury, prezentacje brzmienia nowych modeli). To pokazuje, że PRS dba o swoich klientów i chce, by jak najlepiej wykorzystali oni potencjał instrumentów. Wybierając PRS, można liczyć na to, że firma będzie przez lata wspierać dany produkt (np. dostępnością części zamiennych, aktualizacjami, serwisem) – co nie zawsze jest takie oczywiste u tańszych marek.
- Wartość utrzymuje się w czasie: Choć zakup gitary czy wzmacniacza PRS to często niemały wydatek, warto spojrzeć na niego jak na inwestycję. Instrumenty te dość dobrze trzymają swoją wartość rynkową – na rynku wtórnym używane PRS-y w dobrym stanie osiągają ceny tylko nieznacznie niższe od nowych (zwłaszcza modele Core i limitowane edycje). Oznacza to, że jeśli kiedyś zdecydujemy się sprzedać nasz instrument, odzyskamy sporą część zainwestowanej sumy. W przypadku najrzadszych modeli Private Stock, ich wartość może nawet rosnąć z czasem jako obiektów kolekcjonerskich. To wszystko sprawia, że ryzyko związane z zakupem PRS jest mniejsze – płacimy za jakość, ale wiemy, za co płacimy.
Podsumowując, PRS to marka dla osób, które szukają czegoś więcej niż zwykłej gitary lub wzmacniacza. To wybór ludzi świadomych brzmienia i jakości, gotowych zainwestować w sprzęt, który będzie im służył przez lata i wspierał ich muzyczną pasję. Niezależnie od tego, czy kompletujesz wyposażenie do nowego mieszkania lub domu (np. urządzając sobie kącik muzyczny, domowe studio), czy jesteś doświadczonym muzykiem szukającym kolejnego instrumentu – oferta PRS ma wiele do zaoferowania. Od przystępnych cenowo modeli SE, przez amerykańskie S2 i Core, aż po luksusowe Private Stock, a do tego wzmacniacze i efekty – możesz zbudować cały ekosystem PRS dopasowany do swoich potrzeb. Wybierając PRS, stawiasz na sprawdzoną legendę, która łączy piękno z funkcjonalnością. Wielu gitarzystów już się o tym przekonało – być może teraz kolej na Ciebie, by dołączyć do rodziny zadowolonych użytkowników PRS i cieszyć się instrumentem z najwyższej półki każdego dnia.