Werble

799 zł
Aktualnie niedostępny
409 zł
Aktualnie niedostępny
689 zł
Aktualnie niedostępny
679 zł
Aktualnie niedostępny
679 zł
Aktualnie niedostępny
519 zł
Aktualnie niedostępny
539 zł
Aktualnie niedostępny
839 zł
Aktualnie niedostępny
979 zł
Aktualnie niedostępny
839 zł
Aktualnie niedostępny
799 zł
Aktualnie niedostępny
839 zł
Aktualnie niedostępny
1999 zł
Aktualnie niedostępny
2309 zł
Aktualnie niedostępny
1320 zł
Aktualnie niedostępny
2208 zł
Aktualnie niedostępny
394 zł
Aktualnie niedostępny
805 zł Cena regularna
729 zł
najniższa cena
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką.
640 zł
Darmowa dostawa
979 zł
Aktualnie niedostępny
1049 zł
Aktualnie niedostępny
839 zł
Aktualnie niedostępny
799 zł
Aktualnie niedostępny
633 zł
Aktualnie niedostępny
689 zł
Aktualnie niedostępny
679 zł
Aktualnie niedostępny

Werble

Werble

Werbel to najbardziej eksploatowany bęben w całym zestawie perkusyjnym. Jest też elementem, który jest podstawą gry na perkusji. Wszelkie ćwiczenia są zaczynane od gry na werblu, a dopiero później przenoszone na zestaw. Technika werblowa jest najważniejszą techniką i pozwala rozwijać naukę gry na całym instrumencie.

Jak wygląda werbel?

Werbel jest bębnem o rozmiarach od 12” do 14” Występuje w różnych konfiguracjach dotyczących głębokości. Są werble bardzo płytkie, jak i głębsze. Są strojone od 6 do 10 śrub na każdy naciąg.

Jak zbudowany jest werbel?

Werble budowane są z metalu bądź drewna. Na rynku występuje przewaga werbli drewnianych. Są one wykonane z różnego rodzaju drewna np. klon, brzoza czy jesion. Werbel wyposażony jest w maszynkę werblową, naciąg uderzany i naciąg rezonansowy. Pod naciągiem rezonansowym za pomocą pasków mocowana jest sprężyna, która przylega do powierzchni naciągu wzbudzając się na każdy jego rezonans, dzięki czemu werbel dostaje charakterystycznego brzmienia. Siłę naprężenia sprężyny reguluje się za pomocą maszynki werblowej.

Jak brzmi werbel?

Werbel posiada charakterystyczne brzmienie z racji wspomnianych już wyżej sprężyn oraz maszynki, która pozwala na ich regulację. Ważna też jest kwestia stroju werbla. Mają one to do siebie, że zazwyczaj są strojone dość wysoko. Naciąg uderzany, jak i rezonansowy podciąga się dość mocno, co pozwala na uzyskanie krótkiego, przebijającego się strzału. Całość tego brzmienia dopełnia mocno naprężona sprężyna. Oczywiście kwestie stroju są bardzo indywidualne i w zależności, jakie brzmienie chce się uzyskać tak stroi się naciągi werbla. Niższy strój sprawi, że sprężyny będą szeleścić i dłużej wybrzmiewać, co również nadaje na swój sposób pewnej odmiennej charakterystyki brzmienia. Jest też możliwość wyłączenia werbla czyli opuszczenie uchwytu trzymającego sprężyny, dzięki czemu „odkleją” się one od naciągu i będą swobodnie wisieć nie rezonując, a werbel uzyska całkowicie inne brzmienie. Ważnym czynnikiem na brzmienie werbla ma wpływ akustyka pomieszczenia, jak również umiejętności osoby grającej. Im lepsza technika werblowa, tym lepiej i ładniej werbel zabrzmi. Należy wspomnieć, że na werblu nie gra się tylko uderzając w naciąg. Często można się spotkać z grą o obręcz. Polega to na tym, że kładzie się pałeczkę na naciągu i uderza nią o obręcz werbla uzyskując bardzo spokojny, niezbyt głośny i przyjemny dla ucha dźwięk. Taka technika może służyć do wprowadzenia w utwór lub w jego trakcie celem dodania odmienności, delikatności.

Firmy produkujące werble

Werbel jest taką częścią zestawu perkusyjnego, która ma masę różnych modeli na rynku, znacznie więcej od pozostałych bębnów typu np. tomy czy centrala. Producenci stawiają na wyjątkowość oraz niepowtarzalność brzmienia, stąd tak duży wybór werbli na rynku. Najpopularniejszymi firmami zajmującymi się produkcją werbli są marki takie jak np. Pearl, Ludwig, Yamaha. Specjalizują się one w produkcji sporej ilości werbli od tych najtańszych po te za nawet 2000zł.

Czym kierować się przy wyborze werbla?

To pytanie do najprostszych nie należy, ponieważ kwestia ta jest bardzo indywidualna. Warto posłuchać w internecie jak brzmią interesujące nas modele. Każdy werbel zabrzmi inaczej w zależności od użytych naciągów, umiejętności strojącego, naprężenia sprężyny, akustyki pomieszczenia i wreszcie umiejętności grającego i co ważne – jeśli słuchamy nagrania, to znaczenie ma użyte urządzenie. Ponadto należy pamiętać też o tym, że mogą stać obok siebie dwa werble i każdy inaczej zabrzmi. Znaczenie w takiej sytuacji w dużej mierze ma strój i akustyka Czasami przesunięcie bębna o metr jest już w stanie zmienić jego brzmienie.

Podsumowanie

Kiedy przyjdzie czas na zakup warto wybrać się do najbliższego sklepu muzycznego i ograć różne modele, pobawić się różnymi strojeniami i pograć na różnych naciągach, bo tak naprawdę nie ma złych werbli. Są tylko te źle nastrojone ze źle dobranymi naciągami, w pomieszczeniu z kiepską akustyką i z niezbyt wysokimi umiejętnościami grającego. Zatem kwestia jest bardzo indywidualna. Ktoś stwierdzi, że werbel za 200zł brzmi bardzo dobrze i go kupi, bo stwierdzi, że ten za 1000zł wg jego nie brzmi i to samo dzieje się w drugą stronę.