399 zł
439 zł
689 zł
757 zł
423 zł
467 zł
359 zł
361 zł
2295 zł
2970 zł
3490 zł
1128 zł
3699 zł
4999 zł
849 zł
715 zł
539 zł
999 zł
609 zł
670 zł
640 zł
284 zł
399 zł
429 zł
399 zł
2789 zł
3221 zł
4299 zł
4919 zł
499 zł
789 zł
1549 zł
3165 zł
2499 zł
1829 zł
275 zł
1685 zł
2215 zł
2535 zł
2990 zł
4780 zł
1600 zł
1908 zł
1499 zł
1026 zł
249 zł
298 zł
419 zł
456 zł
12349 zł
13720 zł
4990 zł
6600 zł
4700 zł
5120 zł
8203 zł
9650 zł
8369 zł
9300 zł
280 zł
329 zł
789 zł
679 zł
277 zł
327 zł
1329 zł
1469 zł
169 zł
187 zł
2949 zł
3270 zł
1149 zł
789 zł
1549 zł
1720 zł
729 zł
628 zł
Jeżeli posiadamy gitarę elektryczną, którą chcemy odpowiednio nagłośnić, niezbędnym do tego celu elementem będzie wzmacniacz gitarowy. Istnieje bardzo wiele różnych typów wzmacniaczy różniących się od siebie konstrukcją, wielkością, mocą oraz dodatkami w postaci wbudowanych efektów czy też możliwościami ich kontroli.
Typowy wzmacniacz gitarowy posiada dwa oddzielne obwody odpowiedzialne za wzmacnianie sygnału: przedwzmacniacz oraz końcówkę mocy. Producenci stosują ich różne kombinacje. Możemy spotkać w pełni lampowe lub tranzystorowe rozwiązania albo ich połączenie, czyli tak zwane hybrydy (na przykład przedwzmacniacz jest lampowy, a końcówka mocy tranzystorowa lub na odwrót). W dzisiejszych czasach, co raz większą popularnością cieszą się również konstrukcje cyfrowe, które pozwalają na symulacje dowolnych efektów, wzmacniaczy oraz kolumn głośnikowych.
To jaki wzmacniacz wybierzemy dla siebie jest uzależnione od kilku czynników. Pierwszym z nich jest oczywiście budżet, którym dysponujemy. Drugim wyznacznikiem będzie docelowe zastosowanie wzmacniacza. Możemy na przykład szukać małego comba, na którym będziemy ćwiczyli w domu lub też zestawu złożonego z osobnej głowy i kolumny, który sprawdzi się w warunkach koncertowych. Kolejną rzeczą, którą powinniśmy wziąć pod uwagę jest typ zastosowanej konstrukcji: czy będzie to wzmacniacz lampowy, tranzystorowy czy też cyfrowy.
Dominowały one na rynku aż do lat 70 XX wieku. Ich konstrukcja jest oparta na lampach próżniowych, które są odpowiedzialne za odpowiednie wzmocnienie sygnału. Taka konstrukcja mam kilka wad, między innymi wytwarzanie dużej dawki ciepła, co może mieć wpływ na brzmienie, czy też ograniczona żywotność lamp, a co za tym idzie częstsze serwisowanie wzmacniacza. Jednak wady te mają drugoplanowe znacznie, gdyż wzmacniacze lampowe oferują niesamowitą jakość dźwięku. Dlatego też najlepsze wzmacniacze dalej są wyposażone w lampy, a najlepsi gitarzyści preferują ich brzmienie. Firmy takie jak Fender czy Marshall są znane z produkcji najwyższej jakości wzmacniaczy lampowych, obok których nie można przejść obojętnie.
Pojawienie się tranzystorów miało bezpośredni wpływ na rozwój tego typu wzmacniaczy, gdyż ich zastosowanie pozwoliło na bardzo duża redukcję kosztów produkcji oraz wyeliminowanie niedogodności związanych z lampami elektronowymi. Wzmacniacze tranzystorowe pozwalają również, na osiągniecie dużo większych mocy wyjściowych. Mimo, że wielu gitarzystów uważa wzmacniacze tranzystorowe za gorsze od lampowych, są i tacy którzy wybierają te pierwsze. Najlepszym przykładem jest legendarny gitarzysta Dimebag Darrell, który używał w pełni tranzystorowego wzmacniacza Randall RG3003H.
Dzięki zastosowaniu procesorów dźwiękowych, pozwalają na osiągnięcie szeregu różnych brzmień w obrębie jednego wzmacniacza. Są one najczęściej łączone z technologią tranzystorową, jednak możemy również spotkać konstrukcje oparte na lampach. Najlepszym przykładem jest tutaj firma Line6, która wprowadziła nie małe zamieszanie na rynku poprzez swoje cyfrowe symulacje wzmacniaczy. Dodatkowo wzmacniacze cyfrowe, pozwalają często na bezpośrednie nagrywanie przy pomocy zwykłego kabla lub wbudowanego interfejsu USB.
Jeżeli zdecydujemy się na kupno osobnej głowy musimy wiedzieć, że będzie nam potrzebna kolumna gitarowa. Podczas jej wyboru należy między innymi zdecydować ile powinna posiadać głośników. Do wyboru mamy konstrukcje oparte na 1, 2 lub 4 głośnikach. Kolejnym aspektem jest rodzaj obudowy: zamknięta (lepiej przenosi niskie częstotliwości) czy otwarta. Warto również zwrócić uwagę na materiał z jakiego jest wykonana kolumna. Najlepsi producenci tacy jak Orange, czy Fender wykonują swoje paczki ze sklejki.