Każdy instrument ma w sobie coś, co przykuwa uwagę pewnej grupy muzyków. Właśnie z tego powodu niektórzy wybierają instrumenty strunowe, a inni klawiszowe lub inne. W danej grupie instrumentów znajdują się takie, które wyróżniają się bardzo charakterystycznym brzmieniem, a w grupie instrumentów dętych można tak powiedzieć o klarnecie.
Klarnet nie należy do łatwych instrumentów, ale to nie stanowi przeszkody dla miłośników tego instrumentu. Jego brzmienie jest warte wielu godzin wpajania podstaw gry. Jaki klarnet wybrać na początek? Wiadomo, że początkujący muzycy zazwyczaj nie mogą przeznaczyć dużej kwoty na instrument, dlatego poszukują tańszych modeli, ale tani nie musi oznaczać gorszy. Dobrym przykładem jest klarnet Eastman ECL-501, który posiada ebonitowy korpus z posrebrzaną mechaniką i regulowaną metalową podpórką na kciuk. Instrument ten bez problemu sprawdzi się dla początkującego muzyka, a dodatkowo może posłużyć także do dalszej gry.
Każdemu zależy na tym by jego instrument był wysokiej jakości i brzmiał jak najlepiej, ale nie każdy posiada wystarczającą kwotę na drogi instrument. Pamiętajmy, że są również tańsze modele, które brzmią bardzo dobrze, wystarczy tylko dokładnie się rozejrzeć.
Klarnet to instrument dęty drewniany należący do grupy aerofonów stroikowych z pojedynczym stroikiem. Jest to instrument niezwykle popularny w dzisiejszych czasach. Doskonale odnajduje się w muzyce poważnej, jazzowe a także w muzyce folkowej. Jego charakterystyczne brzmienie i ogromne możliwości techniczne pozwalają mu na łączenie różnych elementów muzycznych. Z jednej strony potrafi grać pięknym, kantylenowym dźwiękiem, z drugiej natomiast może grać szybkie przebiegi techniczne. Klarnet może również brzmieć bardzo humorystycznie i groteskowo. Jest to instrument o wielkich możliwościach.
Nazwa tego instrumentu pochodzi od nazwy „clarino”, która określała rejestr brzmiący bardzo podobnie do klarnetowego. Klarnet nie jest samodzielnym instrumentem i powstał on w wyniku ulepszenia bardzo popularnej w dawnych czasach szałamaji (chalumeau). Jego twórcą był niemiecki konstruktor instrumentów Johann Christoph Denner. Przyszedł on na świat w roku 1655 w Lipsku w rodzinie budowniczych instrumentów. Ojciec Johanna – Heinrich był jednym z najbardziej znanych budowniczych instrumentów w epoce baroku. Także dwóch synów Johanna Christopha postanowiło pójść w ślady ojca i również zaczęli tworzyć instrumenty. Pierwsze wzmianki o klarnecie datuje się na rok 1690, czyli na 17 lat przed śmiercią konstruktora. W celu udoskonalenia istniejącego już instrumentu chalumeau, Denner dodał (dwie) klapy i wydłużył nieco całą rurę. Mimo postępu jaki wykazywał klarnet w stosunku do poprzedniego instrumentu, był on rzadko używany w pierwszej połowie XVIII wieku ze względu na trudność wydobycia dźwięku oraz małe możliwości techniczne. Dopiero w roku 1720 dodano lejkowate rozszerzenie u końca instrumentu (czarę głosową) co pozwoliło muzykowi osiągnąć bardziej nośne brzmienie. Zaokrąglona czara głosowa wpływała także na kształt dźwięku. W 1812 konstruktor Ivan Mueller zaprezentował nowy model klarnetu wyposażony w trzynaście klap. Dokonane udoskonalenia klarnetu uczyniły go instrumentem w pełni funkcjonalnym. Możliwość grania skali chromatycznej spowodowało, że muzycy nie musieli posiadać kilku instrumentów umożliwiających grę w różnych tonacjach. Na nowym klarnecie można było grać w każdej tonacji. Od tej pory klarnet stał się obiektem zainteresowania wielu kompozytorów oraz instrumentalistów epoki romantyzmu oraz późniejszych.
Współczesny klarnet składa się z pięciu głównych części. Na samej górze znajduje się ustnik. Jest to element, który w połączeniu ze stroikiem tworzy szczelinę, w którą należy wdmuchiwać powietrze. Stroik jest przymocowany za pomocą ligaturki zwanej również maszynką. Podczas wdmuchiwania powietrza stroik zaczyna drgać wprowadzając w drgania słup powietrza, co powoduje, że klarnet zaczyna brzmieć. Ustnik to element, którym muzyk wpływa na brzmienie instrumentu, jest on również odpowiedzialny za zmianę artykulacji. Następnym elementem jest baryłka, gdzie słup powietrza ustala swój kształt w zależności od średnicy i kształtu baryłki. W dzisiejszych czasach bardzo popularne stały się baryłki robione ręcznie. Jest ich bardzo wiele rodzajów i każdy muzyk może wybrać najbardziej mu odpowiadającą, jeżeli baryłka oryginalna nie daje odpowiednich efektów. Poniżej baryłki znajduje się górny korpus nazywany również górnym skrzydłem. Jest to miejsce ułożenia na klarnecie lewej ręki, która musi obsługiwać 8 różnych klap. Korpus dolny to miejsce ułożenia i podpierania klarnetu przez prawą rękę. Prawa ręka obsługuje 7 klap o różnych kombinacjach. Posiada również podpórkę na kciuk aby można było podpierać instrument i utrzymać go w stabilnej pozycji. Ostatnią częścią klarnetu jest czara głosowa. Jej cylindryczne zakończenie wpływa na nośność dźwięku instrumentu.
W czasach obecnych najbardziej popularnymi producentami klarnetów są takie firmy, jak: Selmer, Buffet, Leblanc, Yamaha. Są to cztery marki najbardziej cenione przez muzyków profesjonalistów. Jednak jeżeli chodzi o instrumenty przeznaczone dla młodszych muzyków, prym wiodą takie firmy, jak Yamaha, Roy Benson, Arnold & Sons, Eastman. Są to marki produkujące bardzo dobre, trwałe i lekkie instrumenty w różnych systemach. Należy tutaj wspomnieć, iż w Polsce gra się na systemie francuskim. Właściwie na całym świecie gra się na systemie francuskim z wyjątkiem Niemiec i Austrii. Przy zakupie instrumentu nie należy się spieszyć, należy sprawdzić jak najwięcej instrumentów oraz szukać tego, który wykazuje największą zgodność z muzycznymi wyobrażeniami oraz oczekiwaniami.