Logo hurtowniamuzyczna.pl
Twój koszyk
 

Polecamy

Podstawowe zasady przy nagrywaniu wokalu

Podstawowe zasady przy nagrywaniu wokalu
Dobrze nagrać wokal to sztuka, której można z czasem się nauczyć. Nie jest to czynność polegająca tylko na podłączeniu mikrofonu do miksera, ale wymaga odpowiednich przygotowań. Na pewno na jakość samego nagrania bardzo duże znaczenie ma sam mikrofon za pomocą, którego nagranie będzie realizowane. Trzeba jednak pamiętać, że nawet najwyższej klasy sprzęt nic nam nie pomoże jak pozostałe elementy sesji nagraniowej będą zaniedbane.

Do takich podstaw należy samo ustawienie mikrofonu w stosunku do osoby nagrywanej. Przede wszystkim mikrofon musi być ustawiony odpowiednią stroną membrany, tak by zbierał głos z naprzeciwka a nie gdzieś z boku. Nie może on być ani za blisko, ani za daleko od ust wokalisty. Zbyt bliskie ustawienie mikrofonu wywołuje tzw. efekt zbliżeniowy, w których dominować będą niskie częstotliwości. Jak mikrofon będzie za daleko, to głos nagra się też taki oddalony, a dodatkowo jeszcze zostaną ściągnięte poboczne dźwięki zebrane z otoczenia. Jeżeli już jesteśmy przy otoczeniu, to warto zadbać o prawidłową adaptację lokalu w którym będziemy realizować nagranie. Takie pomieszczenie powinno być przede wszystkim dobrze wygłuszone, tak by mikrofon nie zbierał żadnych dźwięków z pomieszczeń obok. Wokalista bądź wokalistka powinna stać od mikrofonu mniej więcej w odległości 15-20 cm. Ta odległość powinna być w miarę możliwości zachowana. Oczywiście wokaliści gestykulują, ruszają się więc jakieś wahania tej odległości pomiędzy mikrofonem a osobą nagrywaną będą i są dopuszczalne, natomiast musi być to kontrolowane by te wahania nie były zbyt duże. Odpowiednie usytuowanie mikrofonu w pomieszczeniu też ma znaczenie. Przede wszystkim unikajcie kątów pomieszczeń, bo tam wszystko się kotłuje i ścian od których też fale dźwiękowe się odbijają. Żeby znaleźć takie optymalne miejsce należy zwyczajnie starym sposobem trochę z tym poeksperymentować. Zrobić kilka nagrań z różnych miejsc pomieszczenia, potem usiąść wygodnie w fotelu i je przesłuchać. Jest to najlepsza metoda a to dlatego, że każde pomieszczenie jest inne. Ma inną powierzchnię z różnego materiału mogą być ściany, różny materiał może być użyty do wygłuszenia. To wszystko wpływa na nagranie i nie da się jednoznacznie określić, że mikrofon ma stać na środku pokoju czy 2 metry od ściany. Z samym mikrofonem też warto powalczyć, bo niekiedy może się okazać, że jak go odwrócimy odpowiedni to będzie nam lepiej ściągał w pozycji takiej jakby wiszącej. Dość częstym problemem występującym przy sesjach nagraniowych wokalu są tzw. sybilanty, które najprościej mówiąc są syczącymi głoskami takimi jak ś, ć, sz. Nieraz zwykłe podniesienie mikrofonu na statywie do góry powoduje, że możemy się tych zbytnio wyostrzonych dźwięków się pozbyć.

Wtedy możemy powiedzieć, że wokal został dobrze nagrany jak rzeczywiście na ścieżce będzie słyszany tylko sam czysty głos bez dodatkowych odgłosów i przydźwięków. I nie chodzi tu nawet o dźwięki spoza lokalu w którym nagrywamy, bo to jest oczywiste, że taki lokal powinien być maksymalnie dobrze wygłuszony by nic z zewnątrz do niego nie docierało, ale chodzi np.: o oddech osoby nagrywanej. Dlatego tak ważna jest ta odległość pomiędzy membraną mikrofonu a śpiewającym. Jak będzie zbyt blisko, to oprócz wspomnianych już niskich częstotliwości będziemy mieli zebrany również i oddech śpiewającego. Sam wokalista powinien też być poinstruowany, że najlepszą barwę głosu uzyskamy w pozycji stojącej z głową
lekko uniesioną do góry. Wydawać się może komuś, że to są jakieś mało istotne elementy, ale właśnie one zebrane w całość świadczą o jakości nagranego materiału. Jak już te wszystkie ustawienia na sali mamy zrobione, to zostaje nam jeszcze odpowiednie ustawienie poziomów głośności na mikserze i w programie nagrywającym. Od tego jak skonfigurujemy te ustawienia taki będziemy mieli materiał do dalszej już studyjnej obróbki. Najważniejszy jest materiał źródłowy, na którym później możemy sobie eksperymentować poprzez dodanie odpowiednich efektów itp. pomocnych narzędzi wzbogacających nagrany wokal.