Darmowa dostawa od 299,00 zł

Tłumienie bębnów

2017-06-22
Tłumienie bębnów

Każdy perkusista podczas strojenia bębnów napotyka na niepożądane przydźwięki, które mogą pogarszać brzmienie zestawu. Istnieje wiele metod tłumienia, które pomagają osiągnąć lepszy dźwięk.

Jak tłumić tomy?

Tomy są szczególnie podatne na przydźwięki po nastrojeniu. Na ich brzmienie wpływa akustyka pomieszczenia, klasa bębna, naciągi oraz umiejętności strojącego.

Jednym ze skutecznych rozwiązań są naciągi z wbudowanymi tłumikami, takie jak Remo Emperor czy Evans EC2SRemo stosuje cienki okrągły pasek tłumiący, natomiast Evans wykorzystuje grubszy pierścień.

Innym sposobem jest użycie pierścieni tłumiących (E-rings), które nakłada się na naciąg bębna. Idealnie dopasowują się do rozmiaru bębna, eliminując nadmierne rezonanse. Opinie na ich temat są podzielone – niektórzy twierdzą, że poprawiają brzmienie, inni uważają, że tłumią je zbyt mocno.

Popularnym, choć mniej estetycznym rozwiązaniem jest tłumienie chusteczką i taśmą – kawałek chusteczki umieszcza się na naciągu i przykleja taśmą, co skutecznie redukuje przydźwięki.

Jak tłumić floor tom?

Floor tom powinien brzmieć głęboko i mięsisto, dlatego stroi się go zwykle niżej niż standardowe tomy. W jego przypadku często tłumi się również naciąg rezonansowy, co eliminuje długie, niepożądane echo.

Niektórzy perkusiści stosują naciągi z pierścieniami tłumiącymi lub dodatkowe E-rings, jednak w skrajnych przypadkach może to znacząco zmienić charakter brzmienia.

Jak tłumić werbel?

Werbel często ma naturalny przydźwięk dzwonienia. Część perkusistów go podkreśla, inni starają się go wyeliminować.

Najczęściej werbel tłumi się przy użyciu zewnętrznych tłumików nakładanych na naciąg lub metodą chusteczki i taśmy. Istnieją także werble wyposażone w wbudowane tłumiki, które można regulować w zależności od potrzeb.

Jak tłumić centralę?

Bęben basowy (centrala) jest najmniej problematyczny podczas strojenia. Można go dostroić do punktowego kliku lub mięsistego uderzenia.

Na rynku dostępne są naciągi z fabrycznymi tłumikami, takie jak Evans EMAD, EMAD2, GMAD czy Remo Powerstroke 3. Naciągi Evans mają wymienne pierścienie tłumiące o różnej szerokości, natomiast Powerstroke 3 charakteryzuje się subtelnym tłumieniem przy zachowaniu pełnego wybrzmienia.

W przypadku tańszych bębnów stosowanie bardziej tłumiących naciągów, takich jak GMAD, może poprawić ich brzmienie. Natomiast modele Evans EMAD i EMAD2 są rekomendowane dla bębnów średniej i profesjonalnej klasy – EMAD posiada jedną warstwę, a EMAD2 dwie, co zwiększa tłumienie.

Dodatkowe sposoby tłumienia centrali

  • Poduszki tłumiące – specjalne wkładki eliminujące nadmierne wybrzmienie i dodające głębi dźwiękowi.

  • Koce i zwykłe poduszki – tańsza alternatywa, choć mniej stabilna podczas transportu.

  • Naciągi z otworami mikrofonowymi – często wyposażone w dodatkowe pierścienie tłumiące, które wzmacniają otwór i kontrolują rezonans.

Podsumowanie

Tłumienie bębnów pozwala dostosować ich brzmienie do własnych preferencji oraz warunków akustycznych. Wybór metody zależy od oczekiwanego dźwięku i stylu muzycznego. Warto eksperymentować z różnymi technikami tłumienia, aby znaleźć optymalne rozwiązanie. W dobrze zaadaptowanym akustycznie pomieszczeniu tłumienie może nie być konieczne, ale nadal pozwala uzyskać bardziej precyzyjne brzmienie bębnów.

Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2017
pixel