? Logo hurtowniamuzyczna.pl
Twój koszyk
 

Polecamy

Struny

O STRUNACH SŁÓW KILKA

 

Struny w znaczącym stopniu wpływają na brzmienie naszego instrumentu. Dlatego też średnio kilka razy w roku nasza gitara wymaga wymiany strun. Potocznie mówi się, że żywotność strun to około 40 godzin. Nie da się tego jednak tak dokładnie wyliczyć, bo zależy to od wielu czynników. Jako że nikt z nas nie lubi wydawać pieniędzy, a struny w skali roku mogą nam znacznie odchudzić portfel, postaramy się dziś przedstawić kilka najważniejszych informacji na temat wyboru strun i obchodzenia się z nimi. Należy wspomnieć na początku, że zarówno dla gitar basowych i gitar elektrycznych zasady są podobne.

 

RODZAJE STRUN

 

Na rynku roi się od producentów strun a zakres cen kształtuje się w granicach od kilkunastu złotych do nawet kilkuset. Tańsze struny wcale nie oznaczają gorszej jakości. Dlatego nie będziemy tutaj debatować na temat tego, którą markę czy grubość wybrać bo jest to obiektywny wybór i każdy wybierze coś innego. Przedstawimy zatem kilka najważniejszych elementów różniących wszystkie struny.

 

GRUBOŚĆ CZYLI ŚREDNICA STRUNY

 

Pierwsza rzecz to grubość strun. Należy wiedzieć, że im grubsze struny, tym cięższe będzie ich brzmienie. Dlatego też metalowcy grają raczej na strunach grubych, aby cięższe riffy brzmiały odpowiednio mocno, tym bardziej że stroje w takich kapelach potrafią być bardzo niskie. Grubsza struna ma właśnie to do siebie, że będzie bardziej naprężona z uwagi na swoje rozmiary już przy niższych dźwiękach niż przy standardowym strojeniu w E. Mniej siły należy użyć aby taką strunę „naciągnąć”. Grając w niższych tonacjach jak np. C struny grube będą lepiej trzymały strój niż struny cienkie. Co więcej grubsze struny mogą charakteryzować się dłuższym sustain, czyli wybrzmiewać będą dłużej niż te o mniejszych średnicach. Za standardowy zestaw strun do gitary elektrycznej można uznać rozmiar 0.013 – 0.052.

 

Struny o mniejszych rozmiarach bardziej sprawdzą się w graniu lżejszej muzyki. Przykładowo często stosowane rozmiary w tej kategorii to 0.009 - 0.042 cala. Co oznacza ta wartość? To oczywiście 0,009 cala czyli najcieńsza struna w takim zestawie ma średnicę dziewięć tysięcznych cala, a najgrubsza 0,042 cala. Pozostałe zazwyczaj również podane są na opakowaniu danej partii. Na strunach cienkich, jeśli nie mamy jeszcze wystarczającej siły w palcach łatwiej będzie nam ćwiczyć, czy grać solówki, podciągać struny, ale z kolei ultra cienkie struny, jak np. E1 o rozmiarze 0.006 możemy łatwo zerwać podczas podciągania.

 

Należy zauważyć, że struny basowe są znacznie grubsze od strun gitarowych. Nie mniej jednak nadal podaje się ich wartości w calach. Poniżej skategoryzowane przykładowe grubości strun dla basów:

 

Extra-Light

G 0.040

D 0.055

A 0.075

E 0.095

B 0.128

 

Light

G 0.040

D 0.060

A 0.080

E 0.100

B 0.128

 

Medium Light

G 0.045

D 0.065

A 0.085

E 0.105

B 0.130

 

Medium

G 0.048

D 0.067

A 0.085

E 0.106

B .130

 

Heavy
G 0.050

D 0.070

A 0.090

E 0.110

B 0.135

 

MENZURA INSTRUMENTU A DŁUGOŚĆ STRUNY

 

Struny mogą mieć różne menzury, co w przypadku basistów ma kolosalne i podstawowe znaczenie. Gitary basowe dużo bardziej od elektrycznych różnią się między poszczególnymi modelami długością menzury, czyli odległością między mostkiem a siodełkiem instrumentu. Im dłuższa menzura (dłuższy gryf) tym dłuższe należy zastosować rozmiary strun. Dlatego zwraca się uwagę na oznakowanie strun. Występują trzy typy. LONG, MEDIUM, SHORT. Warto spytać przed zakupem podając długość swojej menzury. Struny short, choć każdy stosuje różny podział najprawdopodobniej będą za krótkie aby założyć je na basie o menzurze 36 cali.

 

Menzura krótka – do 32” – short

Menzura średnia – od 32” do 34” – medium

Menzura długa – od 34” do 36” – long

Menzura bardzo długa – od 36” do 38” – super long

 

STRUNY CHRONIONE

 

Ostatni element, na który warto zwrócić uwagę to szybkość zużywania się strun. Warto zwrócić uwagę na struny ze specjalną powłoką ochronną. Często takie rozwiązanie stosuje producent strun ELIXIR. Struny takie mają pokrytą owijkę specjalną folią o nano rozmiarach. Może to wpływać na tzw. szklankę w brzmieniu strun. Struny takie jak niektórzy uważają brzmią mniej klarownie, mniej w brzmieniu jest metalicznego przydźwięku. Znacznie jednak zastosowane zabezpieczenie powoduje, że ich żywotność jest o wiele dłuższa.


RODZAJE OWIJKI

 

Struny posiadają różne rodzaje owijki. Najbardziej popularne struny round wound to bardzo dźwięczne i selektywne brzmienia. Jednak mogą one szybciej zużywać nasze progi w gitarze, szczególnie grube struny w basach. Nie sprawdzą się w grze techniką slide.

 

Struny half wound mają bardziej matowe brzmienie. Traktować je należy jako środek pośredni między Round Wound a Flat Wound.

 

Struny flat wound są stosowane często w jazzie dzięki swojemu brzmieniu i w basach bezprogowych. Mają płaską strukturę, dlatego są świetne do slide'ów i najwolniej zużywają progi. Taka struktura jest również bardziej odporna na przyleganie brudu.

 

CO MOŻNA OD SIEBIE DODAĆ ABY PRZEDŁUŻYĆ ŻYCIE STRUN ?

 

Przede wszystkim higiena. Mycie rąk przed grą znacznie wydłuża żywotność strun. Nawet w trakcie ćwiczeń, warto co jakiś czas umyć spocone ręce, bo nic tak nie niszczy klarowności brzmienia jak brud, który nanoszony jest na struny mechanicznie przez dotyk.

 

Ponieważ gra na basie odbywa się zazwyczaj z użyciem palców prawej ręki, struny basówek bardzo podatne są na zabrudzenia w okolicach przetworników. Rozwiązaniem może być gra w obcisłych rękawiczkach. Jest to ciekawe doświadczenie, choćby z powodów eksperymentalnych. Można uzyskać w ten sposób ciekawe brzmienie, lecz na pewno nie jest to prawidłowa technika nauki gry na basie. Nie mniej jednak wydłuża znacznie żywotność strun.

 

Druga ważna sprawa to dbanie o czystość całego instrumentu. Warto co jakiś czas zdemontować struny i umyć cały gryf specjalnym środkiem. Często słyszy się o używaniu kremu nivea, jako doskonałego środka na usuwanie wszelkich zabrudzeń. Tą metodę zostawiamy ciekawskim na spróbowanie. Nie ma jednak powodów aby nie zainwestować w profesjonalny sprzęt około 20 zł i mieć w swoim domu buteleczkę ze specjalnym odtłuszczaczem, choćby DUNLOP 65. Dla strun również znajdziemy masę dostępnych środków regenerujących. Ciekawym środkiem są specjalne preparaty, które nawilżają struny tak aby zmniejszyć tarcie podczas gry palcami prawej ręki jak i lewej. Dzięki temu nasze palce ślizgają się po strunach raz ułatwiając nam grę, dwa zmniejszając znacznie osadzanie się brudu. Przykładem może być środek o nazwie Dunlop Ultraglide 65 String.

 

Trzymanie instrumentu w futerale również powoduje, że nasz instrument nie będzie narażony na działanie wilgoci i kurzu z otoczenia.

 

Po zakończeniu gry warto struny przetrzeć suchą szmatą lub specjalnym preparatem.

 

Słyszy się często o sposobie jakim jest wygotowanie strun. Pytanie jednak brzmi czy czas jaki trzeba na to zużyć kalkuluje się np. z prostym zakupem najtańszego zestawu strun, które i tak zabrzmią lepiej od naszych świeżo ugotowanych.

 

Na koniec warto wiedzieć, że nic nie jest wieczne. A nawet mocno zabrudzone struny mogą być sposobem na uzyskanie ciekawych brzmień. W muzyce nic nie jest zakazane.

 

STROJENIE NOWO ZAŁOŻONYCH STRUN

 

Nowo założone struny mają to do siebie, że tracą strój. Każda struna musi dobrze osiąść na kluczu naszego instrumentu i odpowiednio się rozciągnąć. Dlatego po założeniu nowej struny stroimy ją do standardowego dźwięku, np. dla struny E6 dźwięk E i następnie podciągamy ją kciukiem w górę nad przetwornikami i np. nad 12 progiem. Sprawdzamy strój. Najprawdopodobniej struna obniży swój strój. Stroimy ją zatem ponownie i cały zabieg powtarzamy tak długo aż struna chwyci pożądany dźwięk i po naciągnięciu nadal będzie go trzymać. To samo powtarzamy z pozostałymi strunami. Należy uważać aby nie przesadzić z naciąganiem bo można w taki sposób łatwo nowo zakupioną strunę po prostu zerwać.

 

ZAKOŃCZENIE

 

Oczywiście zasad obchodzenia się ze strunami można w sieci znaleźć mnóstwo. W tym artykule skupiliśmy się jednak na tych najistotniejszych i najczęściej spotykanych. Na koniec warto dodać, że dobranie odpowiednich dla siebie strun może trwać bardzo długo. Zanim nasze ucho będzie w stanie wyczuć różnicę pomiędzy poszczególnymi zestawami minie trochę czasu.

 

Wybierając struny warto eksperymentować. Znani gitarzyści bardzo często nie używają gotowych zestawów strun, lecz w zależności od swojego instrumentu dobierają dla każdej odpowiednią średnicę. W wyborze strun musimy patrzeć na kilka czynników. Styl muzyki, siła naszych palców, styl gry, technika jaką gramy będą miały wpływ na grubość strun, jaką zastosujemy. Gabaryty naszego instrumentu będą natomiast wpływać na długość strun, jaką zastosujemy. Nasze ucho natomiast będzie miało tylko za zadanie długotrwały proces uczenia się dźwięku, który może trwać nawet całą naszą przygodę z instrumentem.