Logo hurtowniamuzyczna.pl
Twój koszyk
 

Polecamy

Jak działają equalizery?

Do czego służy korekcja?

Korekcji używamy głównie do uformowania brzmienia poszczególnych ścieżek w miksie lub instrumentów na scenie w takich sposób, żeby ze sobą współgrały. Możemy na przykład zredukować niskie częstotliwości gitary basowej w celu uwydatnienia stopy perkusyjnej. Za pomocą korektora możemy również wzmacniać poszczególne częstotliwości. Na przykład przez podbicie w okolicy pasma 150Hz-300Hz sprawimy, że werbel zabrzmi bardziej agresywnie. Inny przykładem może być podbicie częstotliwości w okolicy 15kHz-18kHz, które to są odpowiedzialne za otwartość wokali.

Zasady korekcji

Istnieje wiele typów equalizerów i wszystkie one wzmacniają lub redukują specyficzne zakresy częstotliwości. Pasmo możemy podzielić na kilka umownych części jak na przykład pasmo wysokie, pasmo niskie itd. To pozwala na zastosowanie unikalnych ustawień w obrębie każdego z nich. Korektory pozwalają zazwyczaj na indywidualną kontrolę w kilku zakresach częstotliwości. Inaczej mówiąc, korektor składa się z szeregu pojedyńczych filtrów, odpowiedzialnych za kontrolę poszczególnych pasm. Żeby zrozumieć podstawy działania korektorów, najpierw omówimy szczegółowo parametry, którymi możemy manipulować.

Korektory parametryczne pozwalają na najbardziej dokładną kontrolę każdego z pasm. Kształt przypominający dzwonek jest najczęściej spotykany w wszystkich typach korektorów, pozwalając na kontrolę nad trzema głównymi zmiennymi: amplitudą, częstotliwością bazową oraz szerokością.

Na obrazku poniżej przedstawiono korektor z Cubase 8 Pro, jednak zasady ustawień są bardzo podobne w przypadku wszystkich korektorów parametrycznych.

EQ-5

Częstotliwości ze środkiem w 185Hz zostały zredukowane o 6dB.

Każdy pojedynczy filtr equalizera ma trzy podstawowe parametry:

Częstotliwość - jest to częstotliwość środkowa, która jest umieszczona w pasmie. Na obrazku poniżej, częstotliwością środkową jest 4900Hz.

Wzmocnienie - czyli wartość podbicia lub redukcji. Przykład poniżej pokazuje podbicie o 5dB.

Q - parametr odpowiedzialny za zakres częstotliwości wokół częstotliwości środkowej. Wysoka wartość tego parametru będzie skutkowała wąskim zakresem, natomiast niska szerokim. Na obrazku poniżej parametr Q ma wartość 1.4 co skutkuje stosunkowo szerokim zakresem. Możemy zobaczyć, na które sąsiednie częstotliwości będzie miał wpływ korektor.

EQ+5

Poza klasycznym typem korektora o kształcie dzwonka, istnieją również inne rodzaje filtrów.

Filtr dolno / górno przepustowy - jest to filtr jednostronny. Poprzez wybranie częstotliwości bazowej, redukujemy wszystkie częstotliwości poniżej (filtr górno-przepustowy) lub poniżej (filtr dolno-przepustowy). Możemy również określić jak gwałtownie następuje ta redukcja. Zazwyczaj mamy do wyboru wielokrotności 6dB na oktawę takie jak 6dB, 12dB, 18dB, 24dB itd.

Na obrazku poniżej zastosowano filtr górno-przepustowy z częstotliwością bazową ustawioną na 100Hz oraz parametrem Q równym 48dB.

Highpass

Filtr półkowy - ten typ filtru również jest jednostronny, a jego nazwa wzięła się od kształtu jaki prezentuje na wykresie. Korektor półkowy wpływa na wszystkie częstotliwości poniżej (dolnozakresowy) lub powyżej (górnozakresowy) częstotliwości bazowej. Jest on mniej precyzyjny od filtra dzwonkowego, jednak stosuje się go w innych sytuacjach.

Highshelf

Powyższy obrazek ilustruje filtr górnozakresowy z częstotliwością środkową 3981Hz podbitą o 2dB. Warto zwrócić uwagę, że filtr wzrasta powyżej tej wartości i dodaje 3.5dB na górnym krańcu pasma.

Podsumowanie

Mimo, że powyższy poradnik opiera się na korektorach studyjnych używanych najczęściej podczas miksowania muzyki, może on stanowić ogólne podstawy tematu korekcji. Nieważne czy mamy do czynienia z korektorem przeznaczonym do gitary, skrzypiec czy wokali - zasady pozostają zawsze te same. Jeżeli zrozumiemy na czym ona polega, będziemy mogli w bardziej świadomy sposób kształtować brzmienie naszych instrumentów, a co za tym idzie brzmienia całości naszego zespołu.