Darmowa dostawa od 299,00 zł

Typy efektów gitarowych

2017-09-29
Typy efektów gitarowych

Istnieje kilka podstawowych typów efektów gitarowych, z których każdy ma inne zastosowanie. Poniżej omówimy każdy z nich, aby pomóc zrozumieć, jak działają i jakie mają zastosowanie.

Distortion / Overdrive

Przestery to efekty, które wzmacniają sygnał gitary, a następnie go przycinają, co prowadzi do charakterystycznego brzmienia, kojarzonego z muzyką rockową. Przesterem nazywamy wszystko, od lekkiego lampowego overdrive'u po brudne, hi-gainowe brzmienia z muzyki death metalowej. Pierwszym popularnym przykładem przesteru w muzyce był riff w piosence Satisfaction zespołu The Rolling Stones.

Wah

Efekt znany jako "kaczka" ze względu na podobieństwo wytwarzanego dźwięku do odgłosów wydawanych przez kaczki. Eric Clapton po raz pierwszy użył go na swoich nagraniach z grupą Cream, m.in. w utworach White Room i Tales of Brave Ulysses, podczas gdy Jimi Hendrix stosował wah na niemal każdej swojej płycie.

Reverb

Reverb, czyli pogłos, działa na zasadzie echa o krótkim czasie odbicia. Efekty reverb symulują to zjawisko, umieszczając brzmienie gitary w konkretnej przestrzeni akustycznej. Zazwyczaj oferują kilka wariantów pogłosu, takich jak hall, room, spring, plate itp.

Delay

Delay to efekt echa. Początkowo, muzycy rockowi korzystali z efektów opartych na taśmach magnetofonowych. W latach 70. pojawiły się delay'e analogowe, które potrafiły opóźnić sygnał o 2 sekundy, ale nie miały pełnej odpowiedzi na wysokie częstotliwości. W latach 80. wprowadzono efekty cyfrowe, które mogły wytwarzać opóźnione echa, ale także inne efekty, jak flanger czy chorus.

Chorus / Flanger

Chorus i flanger to efekty, które tworzą subtelne (lub bardziej wyraźne w przypadku flangera) podwojenie dźwięku, opóźniając i zmieniając wysokość sygnału. Pierwszym efektem symulującym chorus był BOSS CE-1 Chorus Ensemble. W późniejszych wersjach efektów można było nakładać wiele zdeformowanych sygnałów jednocześnie. Andy Summers z zespołu The Police był jednym z pierwszych gitarzystów, którzy zaczęli używać chorusa.

Kompresor / Sustainer

Kompresor to efekt studyjny, który kontroluje dynamikę sygnału, ograniczając jego górny poziom. Pojawił się w formie stompboxów głównie w celu zwiększenia sustainu instrumentu poprzez podbicie sygnału, a następnie jego wyrównanie. Wczesne kompresory generowały szumy, ale nowoczesne wersje zawierają bramki szumów, które skutecznie je redukują.

Multiefekty

Multiefekty to urządzenia łączące wiele efektów gitarowych w jednym urządzeniu. Oferują różnorodne możliwości łączenia efektów, ustawiania kolejności w łańcuchu i zapisywania gotowych presetów. Multiefekty mogą oferować zarówno prostsze rozwiązania, jak i zaawansowane modele, które umożliwiają jednoczesne użycie wielu efektów. Ich jakość i cena zależą od funkcji oraz możliwości kontroli.

True bypass czy bufor?

Debata na temat true bypassu i buforowanego wyjścia jest częstym tematem wśród gitarzystów. True bypass pozwala na przesyłanie sygnału bez dodatkowego przetwarzania, co może być korzystne przy krótkich kablach i małej liczbie efektów. Jednak przy dłuższych kablach i większej liczbie efektów może wystąpić utrata wysokich częstotliwości. Z kolei efekty z buforem zamieniają sygnał o wysokiej oporności na sygnał o niskiej oporności, co pozwala na przesyłanie go przez długie kable bez utraty jakości.

Nie ma jednoznacznego rozwiązania, a najlepszym podejściem jest eksperymentowanie i znalezienie optymalnej konfiguracji dla swojej gitary.

Podsumowanie

Po przeczytaniu tego tekstu zrozumiesz, jakie możliwości dają efekty gitarowe. Następnym krokiem jest określenie brzmienia, które chcesz uzyskać, i dobór odpowiednich efektów, które pomogą je osiągnąć.

Pokaż więcej wpisów z Wrzesień 2017
pixel