Instrumenty smyczkowe

Filtry

    Producent
  • Produkty
  • Cena
    -
Kategorie
3050 zł
Dostępny

Instrumenty smyczkowe

Instrumenty smyczkowe prezentacja

To grupa instrumentów strunowych, w których dźwięk wydobywa się poprzez wprowadzanie w drgania struny przy użyciu smyczka.

Klasycznymi instrumentami smyczkowymi są skrzypce, altówka, wiolonczela i kontrabas.

Budowa instrumentów smyczkowych

Instrumenty smyczkowe składają się z pudła rezonansowego, gryfu, główki zakończonej tzw "ślimakiem", strun opartych na podstawku oraz podstrunnicy. Wiolonczela oraz kontrabas dodatkowo posiadają nóżkę, z kolei skrzypce oraz altówka posiadają żeberko oraz podbródek.

Budowa oraz wygląd owych instrumentów jest niemalże taka sama, różnią się m. in. strojem, wielkością, pojedynczymi elementami czy barwą brzmienia.

Wspólną cechą wszystkich instrumentów smyczkowych jest sposób wydobywania dźwięku, czyli artykulacja - np pizzicato (szarpiąc), legato (łącząc) czy staccato (odrywając).

Historia instrumentów smyczkowych

Historia instrumentów smyczkowych sięga czasów starożytnych. Przez wieki instrumenty smyczkowe zmieniały się i ewoluowały, aż osiągnęły obecny i powszechnie znany wygląd. W Polsce początkowo znane były jako "gęśle" - ludowe intrumenty smyczkowe. Ich budowa została zmieniona w XVI wieku.

Każdy z instrumentów smyczkowych ewoluował w innym czasie i w innych ośrodkach. Uwarunkowane to było głównie postępem muzyki oraz potrzebami wykonawców i kompozytorów. Każdy z instrumentów posiada osobną historię.

Skrzypce o obecnym kształcie wyeluowały z skrzypiec barokowych. Te zawdzięczają swój kształt poprzedzającymi je instrumentami ludowymi. Budowę skrzypiec udoskonalił w XVII wieku Antonio Stradivari. Struny skrzypiec różniły się od obecnych sposobem wykonywania - wykonywano je z jelit zwierzęcych. Literatura skrzypcowa jest bogata w każdym okresie począwszy od baroku.

Altówka powstała w baroku wraz ze skrzypcami, lecz traktowana była jako instrument akompaniujący skrzypcom. Dopiero w XIX wieku zaczęto ją traktować jako instrument solowy.

Wiolonczela wyeluowała z barokowych "violi", a jej obecny kształt ustanowił Antonio Stradivari w XVII wieku. Pierwsze utwory solowe na wiolonczelę pochodzą już z okresu klasycyzmu, jednak dopiero w XIX wieku doceniono jej ciepłe i głębokie brzmienie i zaczęto komponować utwory solo na wiolonczelę.

Kontrabas również pojawił się w baroku, lecz stanowił jedynie tło ówczesnej muzyki. Dopiero w późniejszych wiekach zaczęto traktować go jako instrument solistyczny.

Elektryczne instrumenty smyczkowe

Obecnie instrumenty smyczkowe możemy również nabyć w wersji elektrycznej. Instrumenty elektryczne umożliwiają wiele nowych, wcześniej niemożliwych, operacji dźwiękiem i brzmieniem instrumentu. Jako jedyne posiadają obfitą gamę kolorystyczną i pozwalają na ćwiczenie nawet w nocy bez konieczności budzenia domowników czy sąsiadów.

Poradniki w Instrumenty smyczkowe

Wiodący producenci instrumentów smyczkowych oraz akcesoriów

Na rynku sprzętu muzycznego, w obliczu rozwijającej się technologii oraz wykorzystywania nowych materiałów figurują dziesiątki producentów zajmujących się wytwarzaniem sprzętów dla instrumentalistów. Ze względu na wysoką popularność instrumentów smyczkowych...

Najczęściej zadawane pytania podczas zakupu instrumentu

Czy zakupione akcesoria na pewno będą pasowały do mojego instrumentu? I tak, i nie. Akcesoria do instrumentów smyczkowych można podzielić na dwie kategorie: uniwersalne oraz te wymagające personalizacji. W pierwszej, zdecydowanie liczniejszej grupie znajdują się między innymi struny,...

Charakterystyka wybranych modeli skrzypiec

Kupno instrumentu to niemały wydatek – aby mieć pewność, że nabyty produkt dobrze sprawdzi się podczas nauki gry warto upewnić się, że upatrzony przez nas model posiada wszystkie pożądane cechy. Niezależnie od tego, czy jest to instrument akustyczny, elektryczny, mały czy pełnowymiarowy,...

Specyfika grania solowego a grania zespołowego

    Specyfika grania w dużych składach muzycznych zdecydowanie różni się od tego solowego. Grając samodzielnie możemy na 100% puścić wodze naszej fantazji i wykonywać utwór bez żadnych ograniczeń, tak jak my to czujemy i widzimy. W końcu to my jako artyści samodzielnie...