Logo hurtowniamuzyczna.pl
Twój koszyk
 

Polecamy

Na co zwracać uwagę wybierając keyboard - aranżer?

W zależności od tego na jakim poziomie jesteśmy zaawansowania muzycznego, taki też powinniśmy dopasować instrument, by spełnił on nasze oczekiwania. Keyboardy mogą być bardzo prostymi instrumentami, które przeznaczone są gównie dla początkujących dopiero rozpoczynających swoją przygodę muzyczną użytkowników, jak również mogą to być bardzo zaawansowane technologicznie instrumenty przeznaczone do w pełni profesjonalnych zadań.

Kupując keyboard powinniśmy zadać sobie podstawowe pytanie: do czego będzie nam on głównie służyć? Tak jak już na wstępie zostało napisane keyboard może być profesjonalnym narzędziem pracy pozwalającym na tworzenie bardzo zaawansowanych aranżacji, całych partytur i utworów muzycznych. Jeżeli chcemy właśnie nasz instrument wykorzystać do tych bardziej ambitnych celów, to powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na możliwości, które oferuje nam dany model. I tak oprócz dobrego brzmienia i odpowiedniego zaplecza w postaci dużej palety barw, instrument taki powinien posiadać odpowiednio dużą polifonię głosową. Dzięki temu unikniemy tzw. zatkaniu się instrumentu, gdyż właśnie ilość głosów polifonii określa nam jak wile dźwięków, brzmień i efektów może w jednym momencie być wykorzystane. W budżetowych keyboardach edukacyjnych taka polifonia wynosi 32 lub 48 głosów. W bardziej zaawansowanych keyboardach polifonia może być 64, 96 lub 128 głosowa, a w najnowszych produkcjach profesjonalnych aranżerów sięga ona obecnie nawet 256 głosów polifonii. Można by zadać pytanie, po co aż tyle głosów, jak na keyboardzie gra się tylko dziesięcioma palcami. Przede wszystkim musimy wiedzieć, że niektóre brzmienia składają się z podwójnych próbek, co już nam podwaja zużycie. Do tego wszelkiego rodzaju efekty jak również nawet pedał przedłużający dźwięk również wykorzystują polifonię. Grając na keyboardzie, często wykorzystujemy automatyczny akompaniament, który składa się z kilku instrumentów. To wszystko sprawia, że dobrze jest mieć odpowiedni zapas polifonii.

Jeżeli zamierzamy tworzyć swoje aranżacje, style, utwory lub przerabiać te czym dysponuje fabrycznie nasz instrument to będziemy potrzebowali do tego sekwencera. W niskobudżetowych keyboardach zazwyczaj mamy do dyspozycji sześć ścieżek do wykorzystania. W bardziej zaawansowanych aranżerach będziemy mieli 16 ścieżkowy sekwencer. Ilość ścieżek określa nam ile możemy zapisać oddzielnie instrumentów, które później możemy w jednym czasie odtworzyć. Ważnym również jest jego pojemność tzn. ile możemy zapisać nut np.: w danym utworze.

To są takie głównie wyznaczniki, które są niemal niezbędne do tego byśmy mogli wykorzystać nasz instrument do tworzenia własnych utworów. Oczywiście w zależności od rodzaju modelu jakim dysponujemy tych funkcji w naszym keyboardzie aranżerze będzie odpowiednio więcej lub mniej. W nowszych produkcjach nawet tych budżetowych znajdziemy np.: arpeggiator pozwalający tworzyć i wykorzystywać przebiegi sekwencyjne. Często możemy spotkać keyboardy wyposażone w harmonizer wokalny, co jest z pewnością przydatną funkcją dla wszystkich tych osób, które śpiewają i chcą w jakiś sposób wzbogacić i urozmaicić swój wokal. Warto też zwrócić uwagę na złącza w jakie wyposażony jest nasz instrument. Standardem jest, że nawet już modele edukacyjne wyposażone są w złącze USB-midi pozwalająca na podłączenie instrumentu np.: do komputera i swobodną wymianę danych. Ci z was co np.: chcieliby jednak by ich nowy keyboard miał możliwość również współpracy ze starszymi instrumentami cyfrowymi, powinni zaopatrzyć się w model, który będzie dodatkowo wyposażony w tradycyjne złącze midi DIN 5.

Za brzmienie w instrumencie odpowiedzialny jest moduł brzmieniowy i to właśnie w zależności od tego jak bardzo jest on zaawansowany i na jakich próbka pracuje, tak też będzie brzmiał nasz instrument. Bez wątpienia jakość dźwięku i jego realizm w stosunku do instrumentów akustycznych powinny być głównym czynnikiem, który przesądza o danym wyborze. To też jest w większości wyznacznikiem ceny instrumentu. Wystarczy dla przykładu porównać sobie brzmienie budżetowego keyboard za kilkaset złotych z takim ze średniej za kilka tysięcy złotych.