Logo hurtowniamuzyczna.pl
Twój koszyk
 

Polecamy

Fender - kilka słów o marce

FENDER STRATOCASTER.


Gitara elektryczna, gitara jako element popkultury...
Leo Fender - gitarowy, konstrukcyjny rewolucjonista...
Najbardziej kopiowany design świata...

Takie tytuły mogłyby nosić prace licencjackie na temat Gitary Fender Stratocaster.

Fender Stratocaster, STRAT, Strato i jego oficjalne i nieoficjalne kopie – a jest to najczęściej kopiowana gitara świata - to najpopularniejszy instrument wszechczasów. Bardzo często wykorzystywany jako symbol gitary w ogóle, muzyki rockowej. Widać go w reklamach, można spotkać w Playboyu, w spotach wyborczych i nawet teledyskach Disco Polowych. Dobrze że na Księżyc jej nie wzięli.

Fender Stratocaster narodził się jeśli tak można powiedzieć, w Fullerton, w Południowej Kalifornii, w USA w roku 1950. Był bezpośrednią kontynuacją zbierającej super noty, gitarki Telecaster. Leo Fender był właścicielem firmy Fender, wyraźnie wspominał, że powodem, dla którego chciał zrobić gitarę z nowym systemem tremolo były gitarki z Bigsby.
Fender Telecaster i Fender Stratocaster szybko osiągnęły sukces, który trwa nieprzerwanie po dziś dzień. 75 lat.

Jednym z czynników sukcesu było to, że Fender, sam nie grający na niczym, współpracował z wieloma muzykami, którzy na bieżąco wspomagali go radami na temat powstającej gitary. Można powiedzieć, że już w samym momencie produkcji ta gitarka to jakby zbiorowy, Custom Shop. Podobny patent wykorzystał niedawno Rob Chapman tworząc swój instrument.

>>Synchronized Tremolo<< Mostek gitary elektrycznej Fender Stratocaster.

Konstrukcja znana obecnie każdemu i kopiowana w Azji w ilościach milionowych. Na tamte czasy konstrukcja najbardziej niezawodna. Efekt wielu doświadczeń i błędów.

Zapotrzebowanie wzrosło po pojawieniu się mostka Bigsby. Muzycy Country chcieli lepszy mostek, bo dobre vibrato dla wielu z nich oznaczało podwójne stawki za nagrania… Fender nie wymyślił systemu tremolo jako takiego. Lecz to on, po prostu zbudował bardzo dobre i łatwe w konstrukcji i produkcji mostki, które zawładnęły światem. To do niego należy pomysł ze sprężynami, osobnymi klockami dla każdej struny. Konstrukcja samego mostka wyczerpała środki równe 5000 dolarów, co na tamte czasy było równowartością 20 Stratocasterów.

Trzy założenia pana Leo, przy produkcji następcy Telecastera:
1. Wyprodukować taki nmostek tremolo, aby był sterowany dłonią ręki prawej i przy tym łatwy w dostępie.
2. Mostek miał być konstrukcyjnie prosty i jednoczęściowy, wykorzystujący napięcie strun jako element regulujący. To samo zostało później ulepszone przez pana Floyd Rose.
3. Każda ze strun musi być oddzielnie regulowana, aby umożliwić ustawienie menzury dla każdej strunki osobno. To jak na tamte czasy, przy wrap-around Gibsona, było strzałem w dyszke.

Wszystkie zostały wypełnione i po dziś dzień służą ludzkości.

>>Comfort Contour Body<< czyli wcięcia w korpusie i jego profilowanie.

Ze względu na wspominaną przez muzyków toporność Telecastera, Fender postanowił znowelizować konstrukcję odpowiednio szlifując krawędzie korpusu, aby ułatwić muzykom granie długich występów. Zyskało to natychmiastową aprobatę, pośród muzykow.

Wycięcie z tyłu – na brzuch i na przedramię z przodu jak na tamte czasy było również nie lada innowacją. To, co teraz przyjmujemy za dogmat i normę wtedy było czymś nowym i powodowało natychmiastowy sukces. Górny róg, tak pięknie rozciągnięty później przez Jacksona i Ibaneza to również nowinka tamtych czasów – a mówimy o okresie 5- 6 lat zrzuceniu bomby na Hiroszime... Nadało to gitarze balansu i pewnej zachwianej, a jednak symetrii. Kształt Strato jak na tamte czasy był wręcz zaskakujący i dzięki niemu podbił serca wielu muzyków.

Pan Leo i spółka pomagierów stworzyli rewolucję, która ma wpływ na wielu do dziś. Jimi Hendrix i jego praca z tremolo Fender – powstały nowe techniki gry, artyści bluesowi, muzycy Iron Maiden, Malmsteen... Każdy powinien mieć Strata w swoim arsenale.
Do naszych czasów powstała niezliczona ilość wersji oficjalnych jak i kopii – lepszych i gorszych.
Firmy takie jak Squier, Blade, Yamaha, Peavey ESP i wiele wiele innych z powodzeniem produkują drugi niezliczony zbiór konstrukcji Stratopodobnych.
Powstały wersje z humbuckerami, Floydami, przystawkami aktywnymi, z wklejanym gryfem, sygnatury muzyków Punk, Metal, Rock, Jazz, Blues i Country.

Strat, Startocaster, Strato to naprawdę nieodzowny element naszej kultury.