Są elementem zestawu perkusyjnego, który określa jego ostateczne brzmienie. Rodzaj wykonania, rozmiar, budulec danego bębna są niezwykle ważnymi składowymi, jednak to właśnie naciąg nadaje każdemu z bębnów ostateczny charakter i brzmienie. Warto do kwestii naciągów podejść w sposób poważny, ponieważ nawet najlepsze bębny w parze z kiepskiej jakości naciągami, mogą nie spełnić naszych oczekiwań. Rzetelne podejście do sprawy naciągów może również działać w drugą stronę. Często zdarza się, że pozornie byle jaki zestaw zaskakuje brzmieniem po dobraniu odpowiednich naciągów. Podstawowy podział jakiego należy dokonać, to podział na naciągi górne/uderzane oraz naciągi rezonansowe.
Naciągi górne – mowa tutaj o naciągach, w które będziemy uderzać pałkami.
Naciągi rezonansowe – zakładane są na dolną część bębna.
Producenci oferują naciągi jedno- i dwuwarstwowe. Ilość warstw znacząco wpływa na brzmienie. Ten fakt stwarza powód do kolejnej klasyfikacji.
Naciągi jednowarstwowe – cechuje ostry atak, jasne brzmienie i dłuższe wybrzmiewanie.
Naciągi dwuwarstwowe - charakteryzują się nieco łagodniejszym niższym tonem oraz krótszym wybrzmiewaniem.
Również powłoka, z której wykonany jest naciąg stawia nas w obliczu konieczności dokonania wyboru.
-Naciągi przezroczyste (clear) – oferują jasne brzmienie, wyraźny atak.
-Naciągi powlekane (coated) - ten rodzaj membrany z reguły posiada białą, szorstką powierzchnię i charakteryzuje się ciemniejszym soundem oraz krótszym wybrzmiewaniem.
Podsumowanie:
Kwestia naciągów perkusyjnych jest niezwykle złożona i stawia przed nami ogromne możliwości konfiguracyjne. Skuteczną metodą na odnalezienie pożądanego brzmienia jest testowanie i eksperymentowanie. Najlepiej, aby proces poszukiwawczy odbywał się w różnych warunkach – na próbie, na scenie, w pojedynkę i z zespołem, w studio, etc.