Miksery audio to urządzenia, które pozwalają ustawić balans, pozycję i efekty dla różnych kanałów audio tak, aby stworzyć panoramę dźwiękową zwaną miksem. Z ich pomocą można dodać efekty do kanałów, ustawić położenie instrumentów w obrazie stereo, przekierować sygnał do zewnętrznego sprzętu wytwarzającego konkretne efekty, oraz wyregulować dźwięk każdego kanału w zakresie różnych częstotliwości.
Miksery nie są koniecznym elementem studia, jeżeli ograniczamy się w nim do używania np. dwóch mikrofonów i wtyczek VST. Wówczas dobry interfejs audio, program DAW i wydajny komputer z powodzeniem spełnią rolę miksera, przydają się jednak przy bardziej rozbudowanych konfiguracjach i nie sposób obejść się bez nich podczas koncertów.
Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje mikserów: analogowe i cyfrowe. Miksery analogowe są generalnie tańsze, a ich praca opiera się na przetwarzaniu analogowego sygnału audio (takiego samego, jaki trafia np. do kolumn głośnikowych). Miksery cyfrowe z kolei konwertują sygnał analogowy do cyfrowego, a ponieważ ich pokrętła nie są podłączone do układów analogowych, a jedynie służą do kontroli oprogramowania, można je w różnorodny sposób wykorzystywać (inaczej niż w mikserach analogowych, gdzie każde pokrętło i suwak reguluje pracę konkretnego układu). Co to oznacza dla użytkownika? Miksery analogowe są tańsze, łatwiejsze w obsłudze i działają bez opóźnień, natomiast miksery cyfrowe dają większe możliwości miksowania, czystszy dźwięk oraz możliwość zapisywania wielu ustawień.
Powermiksery są dedykowane przede wszystkim do nagłaśniania koncertów i znacząco ułatwiają pracę wszystkim muzykom, którym zależy na prostocie obsługi, redukcji liczby kabli i łatwym transporcie. Miksery i powermiksery występują w wielu odmianach ze względu na liczbę wyjść, kontrolerów, efektów i ergonomię. Dostępna jest szeroka paleta urządzeń, od profesjonalnych urządzeń, do prostych mikserów dla amatorów i do nauki.
Ciekawostka
Jednym z podstawowych elementów każdego miksera są potencjometry. Analogowy potencjometr został opatentowany przez Thomasa Edisona w XIX wieku, natomiast potencjometry cyfrowe pojawiły się na rynku dopiero w 1986 roku.