Logo hurtowniamuzyczna.pl
Twój koszyk
 

Polecamy

Najczęściej zadawane pytania podczas zakupu instrumentu

Czy zakupione akcesoria na pewno będą pasowały do mojego instrumentu?

I tak, i nie. Akcesoria do instrumentów smyczkowych można podzielić na dwie kategorie: uniwersalne oraz te wymagające personalizacji. W pierwszej, zdecydowanie liczniejszej grupie znajdują się między innymi struny, podbródek, żeberko, kalafonia, mikrostroiki (maszynki do strojenia) czy też strunociąg. Ich dopasowanie zależy wyłącznie od preferencji użytkownika w zakresie wygody lub brzmienia instrumentu, lecz teoretycznie każdy z wyżej wymienionych przedmiotów będzie gotowy do użycia na analogicznym w rozmiarze instrumencie. Mając skrzypce pełnej wielkości, takie też artykuły należy zakupić. Żeberko do skrzypiec 4/4 na pewno będzie się na nich odpowiednio trzymało, strunociąg także będzie gotów do założenia w takim stanie, w jakim go zakupimy. Produkty z instrumentów o mniejszych wymiarach (3/4, ½) nie nadadzą się do użycia – niepełny strunociąg zaburzy proporcje instrumentu, a za krótkich strun w żadnym wypadku nie da się „dociągnąć” – grozi to poważnym uszkodzeniem drewna.

Druga grupa akcesoriów to przedmioty indywidualnie dopasowywane do budowy instrumentu na jakim gramy. Podstawek, kołki, guzik czy też dusza – ich ostateczny kształt powinien być spersonalizowany, jeśli zależy nam na solidnie skompletowanym sprzęcie. W przypadku podstawka najważniejszą rzeczą jest jego łuk, który musi odpowiadać budowie podstrunnicy oraz wymiarom instrumentu. Nieodpowiednio dopasowane kołki mogą zacinać się w otworach lub luzować doprowadzając do nagminnego rozstrajania się. Z kolei od kształtu, ustawienia a nawet materiału wykonania duszy zależy rdzeń brzmienia instrumentu. Jeżeli więc kompletujemy każde z akcesoriów oddzielnie, warto wybrać się do lutnika aby odpowiednio je dopasował. Jeśli zastępujemy uszkodzony element możliwe jest odwzorowanie jego właściwości na nowym artykule. Należy jednak zachować szczególną ostrożność, ponieważ nawet najmniejszy uszczerbek może sprawić, że zakupiona rzecz nie nada się już do ponownego użycia.

Czym różnią się droższe skrzypce od tańszych?

Rozpiętość cenowa instrumentów smyczkowych biorąc pod uwagę instrumenty fabryczne, manufakturowe i mistrzowskie, jest ogromna. Niejednokrotnie na półkach supermarketów pojawiają się instrumenty za nawet sto złotych, natomiast najwyżej wycenionym instrumentem smyczkowym w historii jest altówka autorstwa Antonio Stradivariego z 1719r., osiągająca rekordową wartość 45 milionów dolarów. Odrzucając ów niebotycznie wysoki próg cenowy, który charakteryzuje instrumenty zabytkowe, pochodzące z warsztatu legendarnych lutników skupmy się na sprzęcie osiągalnym dla „przeciętnego” wykonawcy. Cena instrumentu dla początkującego lub średniozaawansowanego muzyka (skrzypce/altówki/wiolonczele fabryczne lub manufakturowe), zależy przede wszystkim od wykorzystanych materiałów. Przykładowo instrument z hebanową podstrunnicą zawsze będzie droższy od tego ze świerkową, jedynie pomalowaną na ciemny kolor, która jest zdecydowanie mniej odporna na naturalne zużycie. Istotne są także detale wykonawcze – czy drewno pudła rezonansowego nie jest zbyt toporne i grube, czy linia skrzypiec jest gładko wykończona oraz przede wszystkim czy wymiary instrumentów zgodne są ze standardami lutniczymi. Te wszystkie szczegóły mają znaczący wpływ na dźwięk, wygodę grania, a co za tym idzie na owocniejszy i lżejszy proces nauki gry na instrumencie.

 

Jaki rozmiar instrumentu należy zakupić?

Dobór odpowiedniej wielkości skrzypiec to kluczowa decyzja podczas zakupu instrumentu. Jest to również rzecz niezwykle prosta do obliczenia. W przypadku osoby dorosłej, niezależnie od wzrostu należy oczywiście wybrać instrument pełnowymiarowy, inaczej mówiąc 4/4. W przypadku dzieci pragnących grać na skrzypcach lub altówce zagadnienie to nieco się komplikuje, ponieważ to nie wzrost jest wyznacznikiem odpowiedniego rozmiaru, lecz długość rąk dziecka. I tak oto w przypadku rąk krótszych niż 39 cm należy wybrać instrument 1/8, analogicznie <44 to skrzypce ¼, <49 to ½, dla rąk krótszych niż 52 cm zakupić należy skrzypce 3/4 , a dla tych osiągających długość 54 cm odpowiedni będzie już instrument pełnowymiarowy. Pomiaru należy dokonać na wyciągniętej i wyprostowanej ręce, biorąc pod uwagę jej długość od nasady szyi do nadgarstka. Dla małych dzieci, które odczuwają dyskomfort podczas grania na skrzypcach 1/8 oraz zmagają się z trudnością dosięgania palcami odpowiednich pozycji, lepszym rozwiązaniem będą skrzypce 1/16 lub nawet 1/32, które w swojej ofercie posiadają m.in. firmy Tonareli i Leonardo.

Małe, dziecięce pudło rezonansowe zniekształca nieco dźwięk i odbiera mu głębię brzmienia dużego instrumentu. Dlatego też produkowanie dziecięcych altówek (która z zasady różnić ma się od skrzypiec ciemniejszym kolorytem) mija się z przeznaczeniem tego instrumentu. Dzieci pragnące w przyszłości grać na altówce rozpoczynają swoją naukę od skrzypiec, a dopiero wraz z przejściem na skrzypce pełnowymiarowe lub nawet trochę później poznają tajniki gry na altówce. Jednakże ze względu na naturalnie duży rozmiar tego instrumentu na rynku dostępne są altówki różniące się nieco wielkością. Wszystkie są uznane za instrumenty 4/4 oraz grywane przez zawodowych muzyków. Podział ten pomaga jedynie rozgraniczyć dobór odpowiedniej altówki dla postawnego mężczyzny mierzącego prawie dwa metry, a drobnej kobiety o 160-ciu centymetrach wzrostu. I tak oto w ofercie odnaleźć możemy modele mierzące od 12 aż do 16,5 cala. Wraz ze zmianą wymiarów zmieniać może się także dźwięk, dlatego też ostateczny wybór nie zależy już tylko od obliczeń w stosunku do proporcji ciała, lecz przede wszystkim od wygody oraz preferencji brzmieniowych.

W przeciwieństwie do skrzypiec i altówek, kryterium odpowiadającym za dobór wiolonczeli jest wzrost, nie długość rąk. Najłatwiejszym a zarazem najbardziej rzetelnym sposobem na znalezienie właściwej wielkości jest tzw. „przymiarka” z instrumentem w ręku: należy usiąść na dość wysokim krześle, aby kolana uginały się pod kątem 90 stopni oraz chwycić wiolonczelę w klasyczny sposób opierając na mostku, obejmując pudło kolanami (lecz nie za głęboko). Odpowiedni instrument będzie miał kołek najniższej struny tuż obok lewego ucha, dolna część jego wcięcia (przy „efach”) będzie przylegać do lewego kolana, a szyjka będzie o kilka centymetrów oddalona od lewego ramienia. W ten sposób mierzy się proporcje wiolonczeli - jej wysokość może być regulowana przy pomocy nóżki wysuwanej u nasady instrumentu.

Pierwszy etap nauki gry na instrumencie smyczkowym jest bardzo trudny, długi i dość żmudny. Pozycja w jakiej znajduje się wówczas ciało, wszystkim początkującym wydaje się nienaturalna i niewygodna, warto więc choć trochę ułatwić sobie ten proces dobierając odpowiedni instrument. Nauka gry na nieumiejętnie dopasowanym sprzęcie z pewnością doprowadzi do niezdrowych, trudnych do wykorzenienia nawyków aparatowych, które w pewnym momencie zwyczajnie uniemożliwią dalszą pracę. Aby była ona przyjemna i nieco lżejsza, nie oszczędzajmy czasu na rzetelny wybór optymalnego instrumentu.