Akustyczne fortepiany i pianina mają swoje cyfrowe odpowiedniki, nie tylko w formie wysoce mobilnych, estradowych stage piano, do ustawienia na składanych stojakach, ale również cięższych pianin cyfrowych w eleganckich drewnianych obudowach oraz całkiem pokaźnych fortepianów cyfrowych. Cyfrowi bracia, często są tańszą alternatywą, dla kosztownych instrumentów akustycznych, jednak wśród instrumentów cyfrowych można znaleźć modele, nawet znacząco droższe od instrumentów akustycznych. Czy są lepsze? Na to pytanie nie sposób jednoznacznie odpowiedzieć. Obie kategorie mają swoje wady i zalety.
Wielką zaletą cyfrówek jest brak konieczności strojenia. To uwalnia użytkownika od konieczności korzystania z usług stroiciela i umożliwia dowolne przestawianie instrumentu. Maszyny cyfrowe mają również regulowany wolumen, umożliwiają bezgłośną grę w słuchawkach, łatwe nagrywanie dzięki portom audio out, możliwość obsługi protokołu MIDI, oraz za zwyczaj oferują kilka barw dźwięku do wyboru oraz możliwość nagrania wykonania w wewnętrznej pamięci. Lepsze modele, mogą mieć przy tym barwę ładniejszą od wielu tanich pianin akustycznych. Te wszystkie zalety nie oznaczają jednak, że cyfrówki są instrumentami idealnymi. Mają też liczne wady. Najpoważniejszą jest zdecydowanie niedobór realizmu brzmienia. Brak naturalnego rezonansu sprawia, że instrumenty cyfrowe czynią znacznie mniejsze wrażenie niż akustyczne. Nie dają również takiej kontroli nad dźwiękiem jak akustyczne odpowiedniki, przeto nie nadają się dla studentów pianistyki, czy bardziej utalentowanych uczniów szkół muzycznych, a każdemu uczniowi mogą utrudniać pracę.
Zdradliwe mogą być także klawiatury, choć ważone, to pozbawione drewnianej mechaniki, nie dają w pełni wyczucia mechaniki naturalnego instrumentu, ograniczają więc również możliwości opanowania techniki gry. Na tym nie kończą się problemy. Tańsze instrumenty, nawet te za kilka tys. zł często nie posiadają niektórych efektów dźwiękowych, charakterystycznych dla akustycznych pierwowzorów, jak np. charakterystyczny jęk przy zwalnianiu pedału forte, czy rezonans sympatyczny. Wymagają także podłączenia do prądu, oraz mogą ulec uszkodzeniu, jeżeli podczas burzy nie zostaną odłączone.
Tych wad cyfrówek, nie posiadają rzecz jasna instrumenty akustyczne. Naturalne źródło dźwięku, potęga prawdziwego rezonansu, wreszcie, praca prawdziwego mechanizmu drewnianych młotków, sprawiają że gra na nich jest wielkim przeżyciem, i mają przy tym wielką wartość dydaktyczno-treningową. Oczywiście mają one i swoje wady. Nie lubią przenoszenia, wymagają okresowego strojenia, oraz zapewnienia w miarę stabilnych warunków temperaturowych (duże skoki temperatur przyspieszają rozstrajanie). Taki instrument wymaga też ustawienia w pewnej odległości od źródła ciepła, które może uszkodzić płytę i nadmiernie wysuszyć instrument. Jak już wspomnieliśmy, tanie modele mogą także mieć niezbyt ładną barwę. Instrumenty akustyczne są także głośne, co może stanowić problem w bloku, choć da się go częściowo zniwelować przez zastosowanie wyciszającego moderatora.
Podsumowanie
Instrumenty obydwu kategorii mają swoje wady i zalety. Oto najważniejsze z nich:
Pianina i fortepiany cyfrowe
Zalety:
Wady:
Pianina i fortepiany akustyczne
Zalety:
Wady: