? Logo hurtowniamuzyczna.pl
Twój koszyk
 

Polecamy

Jak wybrać interfejs audio?

Homerecording stał się bardzo popularny w przeciągu ostatnich kilku lat. Rozwój technologi sprawił, że praktycznie każdy kto posiada komputer może dokupić kilka elementów jakich jak interfejs, mikrofon czy monitory studyjne i stworzyć swoje własne domowe studio. W tym poradniku zajmiemy się dokładniej sercem naszego studia czyli interfejsem audio. Jest on odpowiednikiem karty dźwiękowej, która znajduje się na płycie głównej każdego współczesnego komputera, jednak posiada o wiele większe możliwości jak chodzi o możliwość podłączenia różnych instrumentów, mikrofonów oraz urządzeń audio. Po za tym najczęściej przetwarza dźwięk z większą szybkością oraz jakością.

Jak to zwykle bywa podczas kupowania sprzętu, musimy sobie odpowiedzieć na kilka pytań dotyczących naszych wymagań. Do czego będziemy wykorzystywali interfejs, jakie typy interfejsów jesteśmy w stanie podłączyć do naszego komputera oraz jaką ilością gotówki dysponujemy? Jeżeli dokonamy pochopnego zakupu, z czasem może się okazać, że czegoś nam brakuje lub zwyczajnie niepotrzebnie wydaliśmy zbyt dużo pieniędzy na sprzęt, którego nie wykorzystujemy w pełni.

Zacznijmy od zastanowienia się ile możemy maksymalnie wydać na sprzęt. Jest to zazwyczaj najbardziej ograniczający nas czynnik, jednak nie oznacza to, że za daną kwotę nie uda nam się kupić tego czego potrzebujemy. Możemy przyjąć, że interfejsy dzielą się na dwie umowne grupy: amatorskie i półprofesjonalne oraz profesjonalne. Rzecz jasna różnią się one cenami, jednak w dobie szybkiego rozwoju techniki, interfejsy z pierwszej grupy, które są często stosunkowo tanie, potrafią bardzo pozytywnie zaskoczyć. Na rynku istnieje naprawdę spora liczba różnych interfejsów, jednak kiedy ustalimy maksymalną kwotę, którą możemy na nie przeznaczyć, ich ilość raptownie spadnie.

Interfejs do gitaryDrugą bardzo ważna rzeczą jest odpowiedzenie sobie na pytanie po co nam interfejs? Co będziemy nagrywać? Czy będzie to dźwięk pochodzący z mikrofonów, a może tylko z gitary elektrycznej? Ile źródeł dźwięku będzie nam potrzebnych na raz? A może będziemy zajmować się tylko produkcją i miksem z wyłączeniem nagrywania? Odpowiedzenie sobie na te pytania jest niezwykle ważne, gdyż określają one cechy interesującego nas interfejsu. Załóżmy, że mamy w planach nagrywanie gitary akustycznej oraz wokalu jednocześnie. W takim wypadku powinniśmy szukać sprzętu, który posiada co najmniej dwa osobne kanały wejściowe, wyposażone dodatkowo w osobne preampy. Dodatkowo powinien on posiadać wyjście słuchawkowe oraz możliwość monitorowania dźwięku w czasie rzeczywistym. Zazwyczaj do nagrywania wokali oraz instrumentów akustycznych używamy mikrofonów pojemnościowych, dlatego też nasz interfejs powinien posiadać zasilanie Phantom. W ten sposób będziemy w stanie nagrać gitarę oraz wokal na dwie osobne ścieżki, co jest niemal niezbędne na późniejszych etapach produkcji oraz miksu.

Rozważmy teraz inną sytuację. Mamy zespół składający się z perkusji, basu, gitary, klawisza oraz Zoom TAC-2wokalisty i chcemy rejestrować próby w dobrej jakości lub mamy zamiar nagrać demo w naszej kanciapie. Możemy to oczywiście zrobić za pomocą wcześniej wspomnianego interfejsu dwu-kanałowego i przy użyciu dwóch mikrofonów, jednak tak nagrany materiał nie nadaje się za bardzo do późniejszej obróbki w studio - mowa oczywiście o miksowaniu. Zastanówmy się więc szybko ile będzie nam potrzebnych torów wejściowych oraz preampów. Wokal, gitarę oraz perkusję nagrywamy zazwyczaj za pomocą mikrofonów i przy podstawowym zestawie perkusyjnym będziemy potrzebowali mniej więcej 10 kanałów wyposażonych w preampy mikrofonowe. Bas oraz klawisz możemy nagrywać liniowo to jest bezpośrednio za pomocą kabli z pominięciem mikrofonów. To daje nam w sumie 12 kanałów i powinniśmy szukać interfejsu, który posiada ich co najmniej tyle.

Kiedy dobrze zastanowimy się do czego ma nam służyć interfejs pozostają dodatkowe aspekty warte przeanalizowania. Zacznijmy może od typów złącz oraz wejść i wyjść jakie stosuje w interfejsach. Pierwszą z nich jest wtyczka typu XLR, która jest powszechnie stosowana do podłączania mikrofonów oraz monitorów studyjnych. Jeżeli więc będziemy używali mikrofonów, nasz interfejs powinien być w nie wyposażony. Kolejnym rodzajem złącza jest popularny jack, znany chociażby z gitar elektrycznych. Interfejsy są najczęściej wyposażone w wejścia oraz wyjścia jack o średnicy 6,3 mm inaczej zwane duży jack. Za jego pomocą podłączymy słuchawki, bas, klawisze oraz inne źródła dźwięku liniowego. Także spora część monitorów studyjnych posiada złącza tego typu. Jeżeli mowa o złączach wejściowo/wyjściowych warto również wspomnieć iż niektóre, zazwyczaj droższe karty posiadają także wtyki obsługujące standardy SPDIF oraz ADAT. Pierwszy z nich służy przesyłania dźwięku cyfrowego, a drugi jest formatem ośmiokanałowej transmisji danych audio za pomocą światłowodu.

Zastanówmy się teraz w jaki sposób interfejs będzie się komunikował z naszym komputerem. Do Lexicon Alphawyboru mam kilka opcji, a najbardziej popularne z nich to USB, FireWire oraz PCI. Złącze USB jest najczęściej spotykane, jednak zanim zdecydujemy się na interfejs w nie wyposażony, powinniśmy sprawdzić jego zgodność z naszym system operacyjnym oraz dowiedzieć się jak najwięcej na temat stabilności sterowników danego producenta. O ile każdy komputer jest wyposażony w USB, nie każdy posiada złącze FireWire. Standard ten oferuje większą przepustowość jak chodzi o transmisje danych, dlatego spotkamy najczęściej w interfejsach posiadających dużą ilość kanałów audio. Oddzielną grupę stanowią karty, które podłączamy za pomocą portu PCI. Są to tak zwane interfejsy wewnętrzne w postaci karty, podobne do na przykład do karty graficznej.

Mamy nadzieje, że powyższe porady pomogą w jakimś stopniu wybrać satysfakcjonujący nas sprzęt. W ofercie naszego sklepu, znajduje się bardzo szeroki wachlarz interfejsów przeznaczonych do różnego typu zastosowań i każdy na pewno znajdzie coś dla siebie!