Logo hurtowniamuzyczna.pl
Twój koszyk
 

Polecamy

Na co zwrócić uwagę podczas kupowania gitary elektrycznej?

Zanim zdecydujemy się na zakup gitary elektrycznej, powinniśmy dokładnie zastanowić się czego szukamy. Modele gitar różnią się od siebie przede wszystkim ceną, jakością wykonania, typem zastosowanych komponentów oraz brzmieniem. Jeżeli dopiero zaczynamy przygodę z muzyką, prawdopodobnie nie będziemy zainteresowani gitarą za 10000zł. W takim wypadku będziemy szukali gitary, która jest możliwie wygodna, brzmi przyzwoicie oraz nie wyczyści do końca naszego portfela. Z kolei profesjonalni muzycy, dobierają swoje instrumenty pod względem docelowego brzmienia oraz jak największego komfortu gry, zazwyczaj nie zbaczając przy tym na budżet.

Gitary elektryczne mogą posiadać jeden z trzech podstawowych typów korpusu: solidbody, semihollow oraz hollowbody. Kiedy szukamy długiego wybrzmiewania, będziemy używać głośnych wzmacniaczy oraz dużej ilości efektów to gitary z korpusem typu solidbody będą najlepszym wyborem. Jest to najbardziej popularny korpus wśród gitar elektrycznych. Jeżeli oczekujemy bardziej akustycznego brzmienia od naszej gitary, powinniśmy zwrócić uwagę na korpusy typu semihollow orazi hollowbody. Oby dwa są bardzo podobne i posiadają otwory rezonansowe. Korpus typu semihollow jest mniejszy od hollowbody i ma trochę inną charakterystykę brzmienia.

Kolejnym niezwykle ważnym aspektem, jest typ drewna z jakiego wykonany został korpus gitary. Po za brzmieniem instrumentu, ma to również wpływ na jego wagę. Poniżej przedstawimy najbardziej popularne drewna oraz ich krótką charakterystykę:

  • Olcha - lekkie drewno ze zrównoważonym brzmieniem.
  • Jesion - oferuje zrównoważone brzmienie. Idealnie nadaje się do przejrzystych wykończeń.
  • Lipa - jest lekka a jej brzmienie jest ciepłe. Środkowe pasmo jest uwydatnione.
  • Mahoń - jego brzmienie jest bardzo ciepłe i przyciemnione. Oferuje długie wybrzmiewanie. Jest stosunkowo ciężki.
  • Klon - posiada bardzo jasne brzmienie i długie wybrzmiewanie. Stosunkowo ciężki.
  • Topola - lekkie i twarde drzewo. Jej brzmienie jest jasne i brudne.

Przejdźmy teraz do gryfu. Podczas jego wyboru powinniśmy wziąć pod uwagę trzy czynniki: rodzaj drewna z jakiego jest wykonany, sposób mocowania do korpusu oraz jego profil (grubość, szerokość i kształt). Rodzaj drewna ma pośredni wpływ na brzmienie instrumentu, a także jego wagę i balans. Podobnie jak w przypadku korpusów najczęściej stosuje się: klon, mahoń, a także palisander. Gryf może być wykonany z jednego kawałka drewna lub dwóch np. klonowy gryf i palisandrowa podstrunnica. Sposób w jaki gryf jest przymocowany do korpusu, również ma wpływ na brzmienie gitary oraz to jak będzie on reagował na napięcie spowodowane przez struny. Wyróżniamy trzy typy mocowania: Bolt-on Neck (za pomocą wkrętów), Set Neck (za pomocą kleju) oraz Neck Through Body (korpus i gryf jest wykonany z jednego kawałka drewna). Kształt gryfu jest kwestią naszych indywidualnych preferencji. Ma on wpływ na ułożenie naszej ręki, a co za tym idzie na komfort gry. Możemy spotkać gryfy o profilu typu “C”, “U” oraz “V”.

Nasza gitara może być wyposażona w różną ilość oraz typ przystawek. Dwa podstawowe typy przystawek to single-coil oraz humbucker. Przystawki typu single-coil posiadają lekkie oraz przejrzyste brzmienie. Są one powszechnie stosowane w gitarach firmy Fender, takich jak Stratocaster czy Telecaster, które są chętnie wykorzystywane w rocku, popie czy country. Z ich brzmienia korzystało kilku najlepszych gitarzystów takich jak Jimi Hendrix, Eric Clapton czy Stevie Ray Vaughan.

Humbuckery to zestaw dwóch przystawek typu single-coil połączonych w przeciwfazie. Zostały one zaprojektowane przez firmę Gibson, a ich głównym zadaniem miało być wyeliminowanie szumów jakie wytwarza pojedyncza przystawka. Ich brzmienie jest ogólnie mówiąc mocniejsze od single-coil i znalazło szerokie zastosowanie w cięższych odmianach muzyki takich jak rock czy metal. Dodatkowo z powodu swojego ciepłego i ciemniejszego brzmienia, tego typu przystawki są również wykorzystywane z powodzeniem w jazzie oraz bluesie. Humbuckery docenili między innymi Jimmy Page, John Lennon czy BB King.

Menzura ma wpływ zarówno na jakość brzmienia gitary, jak i na napięcie strun. Menzura odnosi się do długości wibrujące części struny, którą wyznacza odległość pomiędzy mostkiem a siodełkiem na końcu podstrunnicy. Jest od niej zależne rozłożenie progów, dlatego gitary o większej menzurze, posiadają większe odległości pomiędzy progami.

Na koniec wspomnę jeszcze o mostku oraz kluczach. Mostki dzielmy na dwie grupy: stałe oraz ruchome. W przypadku tańszych instrumentów, powinniśmy wybierać raczej mostki stałe, gdyż zapewniają one dużo większą stabilność stroju. Mostki ruchome mogą być z kolei jedno- lub dwustronne. Pozwalają one na płynne zmniejszanie lub zwiększanie wysokości wszystkich strun na raz, za pomocą wajchy. Jeżeli zdecydujemy się na tego typu mostek, powinniśmy dodatkowo zainstalować (jeżeli nasz instrument ich nie posiada) blokowane klucze, które będą zapobiegać rozstrajaniu gitary podczas wajchowania.

Wybór gitary nie jest wcale taką prosta sprawą. Istnieje szereg czynników, na które musimy zwrócić uwagę podczas kupna wymarzonego instrumentu. Możemy oczywiście przeczytać tysiące poradników, przeglądać fora muzyczne i zdobywać wiedzę na ten temat, jednak nic nie zastąpi wizyty w sklepie muzycznym. Zanim zdecydujemy się na konkretny model gitary powinniśmy ją dokładnie ograć. Pamiętajmy, że gra powinna nam sprawiać przede wszystkim przyjemność i radość!