? Logo hurtowniamuzyczna.pl
Twój koszyk
 

Polecamy

Nagrywanie gitary akustycznej

Będąc w dużym, profesjonalnym studiu nagraniowym możemy wybierać spośród wielu mikrofonów, jednak zazwyczaj w przypadku homerecordingu nasz wybór jest mocno ograniczony.

Czy nagrywanie akustyki mikrofonem dynamicznym to dobry pomysł?

Shure PGA81Pierwszą rzeczą, którą musimy sobie uświadomić jest fakt, że niewiele mikrofonów dynamicznych zdoła dobrze zarejestrować gitarę akustyczną z powodu swoich ograniczeń w przetwarzaniu wysokich częstotliwości.

Brzmienie akustyków jest bardzo bogate właśnie w wysokie rejestry, dlatego też do uzyskania zadowalających rezultatów, niezbędny może się okazać mikrofon pojemnościowy.

Jaki mikrofon wybrać?

W zależności od naszego budżetu oraz potrzeb, powinniśmy dobrać odpowiedni dla nas mikrofon. Warto zwrócić uwagę, że od dłuższego czasu firmy takie jak MXL, Joemeek czy Audio Technica, produkują pojemnościówki przystępne cenowo niemal dla każdego. Należy jednak uważać na modele zasilane bateriami - niektóre z nich mogą się okazać niewiele lepsze od dobrego mikrofonu dynamicznego.

Jeżeli nagrywasz w domowym studio, którego akustyka zazwyczaj jest daleka od ideału, warto skorzystać z mikrofonu o charakterystyce kardioidalnej. Wyeliminuje to problemy związane z nieodpowiednio zaadoptowanym pomieszczeniem. Niezależnie od tego jaki mikrofon wybierzesz, kolejnym bardzo istotnym elementem wypływającym na końcowe brzmienie jest jego odpowiednie ustawienie.

Co ma wpływ na finalne brzmienie podczas nagrywania?

Na koncertach, najczęściej możemy spotkać sytuację, w której mikrofon ustawiony bardzo blisko otworu rezonansowego. Jest to podyktowane warunkami panującymi na scenie, między innymi w celu zachowania odpowiedniej separacji oraz zapobieganiu sprzężeniom. To prawda, że spora część energiiBeyerdynamic Opus dźwiękowej wydobywa się właśnie przez otwór rezonansowy, jednak w warunkach studyjnych taki sposób nagrywania gitary akustycznej jest zazwyczaj mało użyteczny, gdyż brzmienie w tym miejscu jest mocno podkoloryzowane przez pudło rezonansowe.

Wpływ na brzmienie gitary akustycznej na wiele składowych. Wspólna relacja między nimi oraz pomieszczeniem w którym nagrywamy, tworzy finalnie pełny obraz dźwięku. Jeżeli ustawimy mikrofon zbyt blisko danej części instrumentu, jej brzmienie będzie dominowało nad resztą. Z drugiej strony, mikrofon ustawiony zbyt daleko, może spowodować rozmycie brzmienia na tle pomieszczenia. Innym problemem, który może w takim wypadku wystąpić, jest nadmierna ilość szumów, spowodowana wyższym poziomem wzmocnienia preampu, szczególnie gdy używamy mniej czułych mikrofonów.

Jak ustawić mikrofon?

Popularną techniką nagrywania, jest ustawienie mikrofonu ok. 40cm od miejsca łączenia gryfu z pudłem rezonansowym. Takie ustawienie powinno zapewnić odpowiednio zbalansowane brzmienie. Audix FireBallWpływ otworu rezonansowego będzie odpowiednio kontrolowany, gdyż mikrofon nie jest bezpośrednio skierowany w jego stronę.

Podczas poszukiwania optymalnego ustawienia mikrofonu, pomocne mogą się okazać słuchawki, które pozwolą na bieżąco monitorować brzmienie. Oczywiście nie należy im bezwzględnie ufać i za każdym razem dodatkowo porównać efekty na monitorach.

Jeżeli przesuniemy mikrofon w stronę główki, otrzymamy jaśniejsze brzmienie z mniejszą ilością basu. Zmiana pozycji w odwrotną stronę, doda ciepła oraz pełni.

Oddalenie mikrofonu od gitary, zwiększy ilość ambientu pomieszczenia, natomiast przybliżenie spowoduje, że brzmienie będzie bardziej suche.

Podsumowanie

Mimo, że opisane powyżej techniki są najczęściej stosowane przy nagrywaniu akustyków, to nie zawsze dają najlepsze rezultaty. Czasami umieszczenie mikrofonu na wysokości ramion muzyka czy nawet pod gitarą, może dać zaskakująco dobre efekty. Dlatego warto eksperymentować.